کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: آمریکایی ها در مسئله برجام خوی زیاده خواهانه و رفتارهای قلدرمآبانه خودشان را به نمایش گذاشتند.

آمریکایی ها هر کاری بکنند ما دچار بن بست نمی‌شویم/ ما در برجام هزینه پرداخت کردیم و و هیچ فایده ای نبردیمسعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام اظهار کرد: آمریکایی ها در مسئله برجام خوی زیاده خواهانه و رفتارهای قلدرمآبانه خودشان را به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: به فرض اینکه برجام طبق میل ایالات متحده نبوده و برای آن ها مشکل آفرین هم شده، اما یک تعهد رسمی و چندجانبه است که دولت وقت آمریکا پای آن را امضا کرده بود، همه می دانند این توافق بیش از آن که به نفع ایران باشد به نفع طرف های غربی است؛ کما اینکه مقامات انگلیسی ، آلمانی و فرانسوی به این مسئله اشاره کرده اند و  همچنین  یک مقام انگلیسی اعلام کرد که این توافق متضمن منافع بزرگی برای کشورهای غربی است.

 کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: خروج ترامپ از برجام یک بار دیگر به ما یادآوری می کند که در چارچوب منافع ملی مان بایستی با استقامت بیشتری حرکت کنیم و توجه داشته باشیم که حتی اگر به توافقی با غرب برسیم ،هیچ تضمینی برای وفای به عهد غرب وجود ندارد، حتی اگر این تعهدات 90درصد به نفع غرب و 10% به نفع ما باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: ما بایستی با استفاده از ظرفیت های ملی و بین المللی خود چارچوب جدیدی برای رسیدن به منافع مان ترسیم کنیم و آن را به عنوان یک برنامه اجرایی در دستور کار قرار دهیم.

وی در پایان افزود: خروج آمریکایی ها از برجام ما را در شرایط ابهام قرار می دهد، یعنی از یک طرف ما هزینه پرداخت کردیم و فایده ای نبردیم و از طرف دیگر وضعیت شدیدی در ارتباط با تحریم ها علیه ما پدید می آید، ما بایستی منتظر سلسله اقدامات جدید ضد ایرانی باشیم. ما باید این را قطعی بدانیم که آمریکایی ها هرکاری بکنند ما دچار بن بست نمی شویم و باید بر اساس واقعیات و نه بر اساس ذهنیات فیلسوف مآبانه بنشینیم و برنامه های خود را تنظیم کنیم و اعلام هم کنیم که همه بدانند و با دستور کار واقعی جدید برنامه های خود را به پیش ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار