بر اساس نتایج نظر سنجی موسسه تحقیقات اجتماعی و سنجش افکار اوپتیمار، بیش از ۶۳ درصد از مردم ترکیه طرفدار توسعه روابط نزدیک این کشور با روسیه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی اسپوتنیک روسیه، بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقات اجتماعی و سنجش افکار اوپتیمار، بیش از ۶۳ درصد از مردم ترکیه طرفدار توسعه روابط نزدیک این کشور با روسیه هستند.

براساس این گزارش، «حلمی داش دمیر» رئیس موسسه اوپتیمار اعلام کرد، ۶۳.۹ درصد مردم ترکیه طرفدار توسعه روابط نزدیک با روسیه و ۵۷ درصد مردم مخالف حمله نظامی قدرت‌های غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه بوده و هستند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بسیاری از مردم ترکیه حملات موشکی اخیر سه کشور (آمریکا، فرانسه و انگلیس) به دوما در سوریه را محکوم و کمتر از ۲۵ درصد مردم از حملات موشکی آن‌ها حمایت کردند. ۱۵ درصد از مردم ترکیه درباره روابط نزدیک ترکیه و روسیه اظهار نظر نکردند. ۲۱ درصد از شرکت کنندگان در این ارزیابی نظر مثبتی درباره گسترش روابط نزدیک ترکیه با روسیه ندارند.

۴۵.۳ درصد هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه و ۵۲.۳ درصد هواداران حزب حرکت ملی‌گرا در ترکیه، مخالف حملات موشکی کشور‌های غربی به سوریه بودند.

مخالفت طرفداران و رای‌دهندگان به احزاب سیاسی مخالف دولت ترکیه با حملات موشکی کشور‌های غربی به سوریه، بسیار زیادتر از میزان مخالفت طرفداران حزب حاکم است به طوری که ۶۴.۵ درصد طرفداران حزب جمهوریت خلق، ۷۰.۱ درصد حزب خوب، ۸۷.۴ درصد هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها و ۸۳.۳ درصد رای دهندگان به حزب سعادت در ترکیه، مخالف حملات موشکی و نظامی کشور‌های غربی به سوریه هستند. ۴۹.۵ درصد از مردم ترکیه نیز مخالفت خود را با حمایت دولت ترکیه از حملات موشکی و نظامی سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه اعلام کردند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۶۳ درصد از مردم ترکیه از روند توسعه روابط نزدیک این کشور با روسیه حمایت می‌کنند. ۷۷ درصد از رای دهندگان به حزب عدالت و توسعه، ۷۰.۶ درصد حامیان حزب خوب، ۶۲ درصد از طرفداران حزب حرکت ملی گرا، ۶۱.۱ درصد از هواداران حزب سعادت و ۵۰.۶ درصد از حامیان حزب جمهوریت خلق از توسعه روابط نزدیک ترکیه با روسیه حمایت می‌کنند.

حلمی داش دمیر رئیس موسسه اوپتیمار در ارزیابی خود درباره نتایج سنجش افکار عمومی گفت، این نظر سنجی بین ۲۷ آوریل تا ۲ ماه می‌در ۲۶ استان و با شرکت ۲۰۱۷ نفر بصورت حضوری و چهره به چهره انجام گرفت.

در نظر سنجی‌های قبلی نیز ۶۲ درصد مردم ترکیه حامی گسترش روابط نزدیک با روسیه بودند. در نظر سنجی جدید این رقم به ۶۳.۹ درصد افزایش یافت زیرا روسیه ورود گوجه فرنگی ترکیه به روسیه را آزاد اعلام کرد، تعداد توریست‌های روسیه به ترکیه افزایش یافت و ترکیه و روسیه در صحنه سیاست بین المللی اقدامات مشترکی انجام دادند.

اما سطح حمایت حزب دموکراتیک خلق‌ها از توسعه روابط نزدیک ترکیه با روسیه کاهش یافت. زیرا حزب دموکراتیک خلق‌ها در چند مدت اخیر تحت کنترل آمریکا در آمد و آمریکا متحد پ. ک. ک. شد. رای دهندگان به حزب دموکراتیک خلق‌ها با این دیدگاه به قضیه نگاه می‌کنند.

نتایج نظر سنجی نگاه مردم ترکیه به آمریکا و غرب را نیز نشان می‌دهد. دلیل مخالفت مردم ترکیه با حملات موشکی کشور‌های غربی و ترامپ این است که می‌دانند بر خلاف ادعا‌های کشور‌های مهاجم غربی، هیچ دولت عاقلی و بشار اسد در شرایط فعلی از تسلیحات شیمیائی استفاده نمی‌کند. زیرا چنین حملاتی به منزله خودکشی است. همانطوری که با ادعای دروغ وجود سلاح شیمیائی، به عراق حمله کردند. ترامپ با همان ادعای دروغ، بشار اسد را در سیبل هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

مخالفت مردم ترکیه با مواضع دولت درباره حملات موشکی کشور‌های غربی به سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار