صحبت‌های زیادی در رابطه با ادغام دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وجود دارد، اما هنوز پرونده این موضوع بسته نشده است.

ادغام دانشگاه های فنی حرفه و ای و علمی کاربردی به کجا خواهد رسید؟به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز بحث ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای جزء يكى از  مهمترین موضوعاتی است که توجه بسیاری از دانشگاهیان را به خود مشغول کرده است.

این دو دانشگاه با رویکرد هایی مخصوص به خود در سطح کشور به تربیت دانشجویان بسیاری می‌پردازند، در حالی که مسئولان کشور بزرگترین مشکل خود را بیکاری فارغ التحصیلان معرفی می‌کند، این دو دانشگاه با خروجی بسیاری مثبتی که دارند صدها هزار شغل را برای دانشجویان خود بوجود آورده اند.

دانشجویان این دو دانشگاه هر از چند گاهى خبرهايى درباره ادغام مى شوند و نگرانى هاى بسيارى به وجود مى آيد، به لحاظ اهمیتی که این موضوع دارد متخصصان بسیاری از وزیر علوم تحقیقات و فناوری تا رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظرات کارشناسی خود را بیان  کرده‌اند اما هنوز نمی‌توان گفت این پرونده بسته شده است .


بیشتر بخوانید: اما و اگرهای ادغام دانشگاه‌ها در آموزش عالی


آموزش هاى مهارتى بايد هم راستا شوند

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رابطه با ادغام دانشگاه ها گفت: متولیان مختلفی برای آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارند و این آموزش‌های مهارتی توسط دستگاه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش،‌ وزارت علوم،‌ دانشگاه آزاد و سازمان فنی و حرفه‌ای داده می‌شود.

وی بیان کرد: ٢ دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای زير نظر وزارت علوم هستند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مسئول آموزش‌ها و دانشگاه علمی کاربردی وظیفه ارائه آموزش خاص در ارتباط با مشاغل را بر عهده دارد و زمانی که سیستم‌های ارائه کننده آموزش های مهارتی بتوانند خود را با یکدیگر هماهنگ کنند ما موفق خواهیم شد.

صالحی عمرانی  با اشاره به لازمه همکاری همه نهاد ها در مورد حل مشكل بيكارى اظهار کرد: با هماهنگی‌ها و سازماندهی‌هایی که انجام می‌دهیم می‌توانیم این دو دانشگاه را به دانشگاه‌هایی قدرتمند تبدیل کنیم که البته این موضوع به کمک همکاری تمامی مسئولان نیاز دارد.


بیشتر بخوانید: ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای خلاف قانون است 


مراکز جامع علمی کاربردی حذف نخواهند شد

چندی پیش منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درواکنش به موضوع ادغام این دو دانشگاه با یکدیگر گفت: در حال حاضر در شرایط فعلی‌ این دو دانشگاه‌ به عنوان دانشگاه مستقل‌ در حال فعالیت‌ هستند‌ اما دانشگاه جامع‌ علمى كاربردى متکی به نهادهای بخش خصوصی‌ است، از طرفى این ٢ دانشگاه در زمینه اشتغال دانشجویان فعال هستند لذا تلاش ما این است که این دو دانشگاه را به یکدیگر نزدیک کنیم‌، ولی در حال حاضر برنامه‌ای برای ادغام این دو دانشگاه نداریم، مراکز جامع علمی کاربردی حذف نمی‌شوند، بلکه ساماندهی مطلوب و خوبی‌ در این زمینه‌ در نظر گرفته شده است؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از مراکز مهارت‌آموزی مهم در ایجاد اشتغال دانشجویان است و می‌تواند با سامندهى مطلوب واقع شود.

بر اساس صحبت متولیان آموزش عالی کشور به نظر می‌رسد که آنها به دنبال تجمیع قوا و نیروهای خود هستند اما در فرصتی کوتاه و سریع این موضوع عملیاتی نخواهد شد و برای ادغام دانشگاه ها با یکدیگر باید زمان زیادی بگذرد تا بر روی موضوعات و چالش های مختلف پیش روی این دانشگاه ها با یکدیگر فكر و در نهایت در رابطه با این دانشگاه‌ها تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ادغام دانشگاه فني و حرفه اي با ساير دانشگاهها اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
مساله اینه که اصلا اینا دانشگاه نیستن. اینا هنرستان هستن که اسم دانشگاه بهش دادن
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی فنی و حرفه ای
۱۰:۵۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
واقعا یکسری هنرستان پراکنده رو که نهایت در حد اموزشکده باشند تو بهترین حالت اسم دانشگاه رو بهشون دادن...این اشتباه است باید هرچه سریعتر فنی و حرفه ای و علمی کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای رو باهم ادغام کرد و یک دانشگاه بزرگ زیر نظر وزارت کار و وزات اموزش و پرورش و وزارت علوم ایجاد کرد بنام دانشگاه ملی مهارت و کارآفرینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ادغام دانشگاه فني و حرفه اي با ساير دانشگاهها اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دانشگاه علمی کابردی منحل ساختمانهاش به مراکز تجار تبدیل کنید اموزشکده خیلی مجهز از دانشگاهای ایران هستن و سختگیرن فقط اموزشکده های دولتی فوق دیپلمشون با لیسانس دانشگاه ها برابری میکنه چون دست اموزش پرورش بوده و تک جنسی بوده.
آخرین اخبار