آمادگی مازندران برای میزبانی از سرمایه گذاران ازبکستانی/ مبادلات اقتصادی دومیلیون دلاری مازندران به ازبکستان

رییس اتاق بازرگانی مازندران اعلام کرد، مازندران آمادگی برای میزبانی از سرمایه گذاران ازبکستانی را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالله مهاجر رییس اتاق بازرگانی مازندران در نشست سفیر جمهوری ازبکستان در تهران با مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی مازندران گفت: ازبکستان به عنوان کشور هدف و دوست می‌شناسیم و بمدت دو ماه به دنبال بازدید این هیت تجاری بودیم.

وی از استقبال کشور ازبکستان برای سرمایه گذاری در بخش‌های کشاورزی، آبزی پروری و مصالح ساختمانی خبر دادو گفت: آمادگی برای میزبانی از سرمایه گذاران ازبکستانی در مازندران وجود دارد.

وی میزان مبادلات اقتصادی مازندران به ازبکستان دومیلیون دلار اعلام کرد.

رییس اتاق بازرگانی بر همکاری بانکی با این کشور در شرایط تحریم تاکید کرد و افزود: آمادگی تجاری اقتصادی و برپایی نمایشگاه تجاری در استان داریم و با عملیاتی‌سازی روابط تجاری می‌توان سطح همکاری دو منطقه را تا حد قابل‌توجه ارتقا دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به قطع پرواز هوایی با کشور ازبکستان از حدود یک سال گذشته، بر ایجاد دوباره این مسیر هوایی به‌منظور تسریع در روابط تجاری تأکید کرد.

مهاجر مانع بعدی تعاملات تجاری با ازبکستان را  روادید عنوان کرد و افزود:  روادید با کشور ازبکستان باید برقرار شود تا تعاملات تجاری انحام شود.

بهادرعبدالله اف سفیر جمهوری ازبکستان در ایران نیز به بازدید مزرعه پرورش خاویاری جویبار  اشاره کرد و گفت: ازبکستان علاقمندبه سرمایه مگذاری در زمینه پرورش خاویاری و ماهیان سردآبی  دارد.

وی افزود: ایران در جامعه جهانی ماهیت خود رادر منطقه به عنوان کشور مستقل اختصاص داده است.

عبدالله اف گفت:ازبکستان که تاچند سال گذشته به عنوان کشور عقب افتاده بود امروز در زمینه صنعتی با تولیدات مدرن به کشور توسعه یافته تبدیل شده است.

وی گفت: کشور ازبکستان با ۱۹۰ کشور جهان مبادلات اقتصادی دارد و سالانه محصولات کشاورزی، ادوات کشاورزی و ۳۰۰ هزار اتومبیل، پتروشیمی  به ۵۸ کشور صادر می‌کند.

وی به همکاری جمهوری ازبکستان در ایران از فعالیت و ظرفیت‌های مناسب اقتصادی این کشور در زمینه‌های ماشین سازی، پتروشیمی، لوازم برقی، نساجی و موادغذایی اشاره کرد و گفت: کشور ازبکستان آمادگی همکاری دو جانبه تجاری  دارد و  از حضور سرمایه گذاران و تجاران مازندرانی استقبال می‌کند.

وی براساس آمار میزان مبادلات تجاری ایران با ازبکستان از کشور‌های آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که برنامه افزایش این مبادلات به یک میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۸ تدوین شد.

سفیر ازبکستان و هیئت اقتصادی همراه امروز از کارخانه سیمان مازندران، مجموعه سنگ ظهیری، شرکت تولیدی فولاد بهمن، شرکت تولیدی مازرون فوم بازدید کردند.

ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی و دارای مرز مشترک با کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است. پایتخت این کشور شهر تاشکند است. جمعیت آن در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۳۳ میلیون نفر برآورد شد.

سفر دو روزه هیئت دولتی اقتصادی ازبکستان به سرپرستی سفیر این کشور در ایران از دیروز در مازندران آغاز شد.

انتهای پیام/ر

تاکید بر روابط تجاری سرمایه گذاران ازبکستانی در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار