نماینده ایران در سازمان های بین المللی در بیانه ای تاکید کرد که درخواست آمریکا برای جلسه ویژه آژانس 'طنز تلخی' است.

ایران: درخواست آمریکا برای جلسه ویژه آژانس 'طنز تلخی' استبه گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیانیه مطبوعاتی نمایندگی کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در وین به شرح زیر است:

از یادداشت مطبوعاتی نمایندگی دائم رژیم ایالات متحده آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین درخصوص درخواست یک نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بحث در مورد آخرین گزارش مدیرکل آژانس در مورد اجرای برجام، مطلع گردید.

در واقع، این یک طنز تلخ می‌باشد که همان رژیمی که در عمل، برجام را به واسطه خروج غیرقانونی و یکجانبه از این توافق نقض کرده و به دیگران فشار وارد کرده است تا همین کار را انجام دهند و در نتیجه، اجرای آن توسط جامعه بین المللی را از طریق اعمال همان ابزار قهرآمیز با مانع مواجه نموده است، حال نگرانی خود را در مورد اجرای همان توافق بیان می‌کند.

این حقیقت که آمریکا، به عنوان نقض کننده نخستین و اصلی برجام، چنین درخواستی را مطرح نموده، حاکی از انزوای آن به علت مخالفت با چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون در امور بین المللی می‌باشد.

تصمیم اخیر ایران که در پاسخ به وضعیتی است که آمریکا مسبب آن بوده، به دنبال آن است تا توازن از بین رفته در این توافق را بازگرداند و کاملا در انطباق با مقررات این توافق، بویژه بند‌های ۲۶ و ۳۶ آن می‌باشد.

به علاوه، تحولات اخیر هیچ ارتباطی با مباحث مرتبط با پادمان‌های آژانس و همچنین وظایف شورای حکام آژانس ندارد. موضوعات مرتبط با برجام، در مکانیزم‌های تعیین شده مورد بحث و مشورت قرار خواهند گرفت.


بر اساس آیین‌نامه اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدیرکل آژانس، رییس شورای حکام، و هر یک از اعضای شورای حکام می‌توانند طبق آیین کار این شورا تقاضای جلسه ویژه شورای حکام کنند. این تقاضا لازم نیست به تایید مرجعی برسد و چنین جلسه‌ای باید بعد از ۷۲ ساعت از دریافت آن، برگزار گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پتانسیل‌ها ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار