کارشناس تحریم گفت: همکاری با FATF منجر به خودتحریمی خواهد شد و در صورت اجرا شدن این معاهده خودتحریمی دامن‌گیر می‌شود.

دامن‌گیر شدن خودتحریمی با اجرای FATF/ وعده موهومی که ابعادش مشخص نیستمحمدعلی مسعودی کارشناس حوزه تحریم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس، اظهار کرد: کلیات قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در حالی در مجلس روند تصویب را می‌گذرانند که اصلاح این قوانین جزء مطالباتی است که FATF از ایران دارد و تهران در دولت یازدهم متعهد شده بود آنها را انجام دهد.

کارشناس حوزه تحریم بیان کرد: ما در حالی این تعهدات را انجام می‌دهیم که امیدواریم روابط بانکی ما با بانک‌های خارجی بهبود پیدا کند، اما این موضوع یک دروغ کاملا آشکار است و مهمترین ادله نیز برای اثبات این مسئله همین دوسال همکاری است که با FATF داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با وجود همکاری خوب ایران با FATF نه تنها بهبودی در روابط بانک‌های اروپایی با ایران دیده نشده است بلکه اتفاقات بازار ارز علائم بهبود را نشان نمی‌دهد بنابراین با یک وعده موهوم تعهداتی را می‌پذیریم که اصلا ابعادش برای خودمان هم مشخص نیست؛ برای مثال در حالی تبصره مربوط به گروه‌های تروریستی را تصویب می‌کنیم که در قانون استثناء‌هایی را در این مورد پذیرفته‌ایم.

مسعودی تصریح کرد: اطلاعات مربوط به حوزه‌های بانکی، با توجه به شرکت‌ها و نهاد‌های تحریمی، سمی برای تعاملات آنها محسوب می‌شود و این امر در حالی است که بدون توجه به چنین ظرایفی طرح‌ها تصویب می‌شود.

وی تاکید کرد: اصل مشکل تحریم‌ها آمریکا است و این کشور با توجه به قرائن و شواهد سیر صعودی را در این زمینه دارد که همین امر موجب التهاب فضا می‌شود.

کارشناس تحریم در ادامه با اشاره به تعریف متفاوت از تروریسم و مصادیق آن، بین ایران و FATF و امکان تضرر در منافع و امنیت ملی کشور، گفت: در این بحث تفاوت‌های جدی وجود دارد، ایران بر اساس اصول پایه‌ای خود یک تعریف مشخص از تروریسم دارد در حالی که دنیای غرب با سیطره بر این مباحث تعریف کاملا متفاوتی را ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مصادیق دیگر نیز به طور واقعی اختلافات مشهود است، چرا که آمریکا و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس حزب الله لبنان را یک نهاد تروریستی تعریف می‌کنند، اما ایران با چنین نظری مخالف است.

مسعودی با بیان تفاوت در ساز و کار‌های مبارزه با تروریسم بین ایران و FATF، بیان کرد: ساز و کار روابط بانکی به گونه‌ای طراحی شده که اختیار امور از دستان ما خارج می‌شود و دنیای غرب به سبب تسلطی که بر معاملات بانکی و مالی دارد، کنترل مبسوطی را اعمال می‌کند.

وی اظهار کرد: نظام بانکی ما باید به سمت مستقل شدن پیش برود و نه هضم شدن، اگر چه تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بانک‌ها را به سمت جذب و غرق شدن به پیش می‌برد.

مسعودی با اشاره به اینکه ۱۷۰ شرکت و نهاد ایرانی با تصویب FATF دچار خودتحریمی می‌شوند و این موضوع بر سیستم دفاعی کشور می‌تواند اثرگذار باشد، تصریح کرد: همکاری با FATF خود به خود منجر به چنین امری خواهد شد و اگر دستورات این معاهده اجرایی شود خودتحریمی دامن‌گیر می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، اخبار مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Oman
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به کشور امریکا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
شما گفتی ولی کو گوش شنوا
Thailand
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید ببینیم امشب ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
این هم به نوعی حقه و کلکی است که غربیها در متن نامه ها و معاهدات و این قبیل چیزها نهفته اند و مانند برجام بلاهایی در انتظار مردم ایران خواهد بود.
نبایستی معاهدات آنها را پذیرفت و اگر راست می گویند اول خودشان بپذیرند و سپس عمل کنند و دو سه سال بعد با بررسی توسط ایران - ایران هم بپذیرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
معاهداتی مثل 2030 و FATF همینطور میاد و امضا میشه و بقیه سکوت می کنند.
Germany
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا هر چی میگن اروپا ایران سریع اعلام آمادگی و پذیرش میکند؟!!!!!
چرا خود را تحریم میکنیم،مگر کم فشار میآورند به ایران؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سوال خوبیه
Germany
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید در مقابل آمریکا هوشیارانه عمل کرد
آخرین اخبار