شکرچی‌زاده گفت: متاسفانه رسیدگی به مسئله دوام بتن، هنوز رضایت‌بخش نیست و ما در بخش کیفیت بتن، بسیار عقب هستیم.

بی‌توجهی به مقوله دوام بتن خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر ساختمان‌های کشور وارد می‌کند/ توجه به کیفیت و مقاومت بتن باید در دستور کار دولت قرار گیردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین کنفرانس ملی دوام بتن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و  دبیر اجرایی کنفرانس ملی دوام بتن برگزار شد.

در این مراسم محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسئله بتن از دهه هفتاد در دستگاه‌های اجرایی و ساختمان‌ها اداری مطرح بوده است، اظهار کرد: بیش از سه دهه در حوزه تحقیقات و فناوری بتن کارهای مهمی انجام شده و نتایج ارزشمندی از این تحقیقات به دست آمده است.

وی در ادامه افزود: ما امروزه موفق شدیم به واسطه تحقیقات صورت گرفته در برابر حوادث و مخاطرات طبیعی اقدامات لازم را انجام دهیم، البته در این باره آیین‌نامه و دستورالعمل‌های بسیاری تهیه شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در چند روز گذشته آیین‌نامه بتن ایران تهیه شد و مبحث مهم دوام ساختمان در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه ارتباط نزدیک بین مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با مسئولان مختلف دولتی و بتنی، افزود: متاسفانه با وجود این ارتباطات نزدیک، رسیدگی به مسئله دوام بتن هنوز رضایت‌بخش نیست و ما در دوام و کیفیت بتن بسیار عقب هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه به موضوع کیفیت بتن بیش از هفتاد دهه است که پرداخته‌ایم، گفت: توجه به مسئله سیستماتیک و کیفیت بتن بیش از سه دهه است که اعمال می‌شود، ولی نتایج به دست آمده از آن در بخش‌های اجرایی مناسب نیست.

شکرچی زاده به مسئله زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه کیفیت و دوام پایین بتن در ساختمان‌های دولتی از جمله بیمارستانی در مناطق کرمانشاه و سرپل ذهاب دیده شد، که همین موارد باعث بوجود آمدن خسارت های بسیاری گردید.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افزود: مقوله دوام بتن همانند یک انسان پیر و سالمند می‌ماند اما ما در مقوله دوم؛ همانند یک کودک خردسال هستیم و میزان دوام و کیفیت در این حوزه بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: مقوله دوام در زلزله‌های اخیر کاملا مشخص شده و تمامی بیمارستان‌ها با مقاومت 12 مگاپیکسل تخریب شده‌اند و ما اگر به این مقوله توجه کنیم، این چنین خسارت هایی در سایر شهرها خواهیم دید.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در مقوله مقاومت و دوام بتن‌ها کارنامه‌ قابل قبولی نداریم و در مسئله دوام بسیار کم توجهی شده است.

 بتن در زمینه مقاومت، پیر شده است

علیرضا تدین، دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی دوام بتن با اشاره به اینکه ما همواره به موضوع دوام بتن در کنفرانس‌ها و برنامه‌های مختلف می‌پردازیم، اظهار کرد: مسئله دوام بتن به دلیل اهمیت بسیاری که دارد، همواره به صورت خاص در مرکز تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: انجمن بتن نیز همواره در ارتباط و حمایت از دوام اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

تدین با بیان اینکه موضوع دوام از پیچیدگی خاصی برخوردار است، گفت: به دلیل پیچیدگی که دوام در بتن دارد، بعید نیست از بین برود به همین دلیل باید در ابعاد مختلفی به مسئله دوام بپردازیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بتن در زمینه مقاومت پیر شده است، افزود: مسئله دوام بتن، همانند کودک خردسالی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته و ما خیلی دیرتر به استانداردهای لازم در این زمینه رسیده‌ایم.

وی در خاتمه یادآور شد: مسئله دوام بتن بسیار جای تحقیق و مطالعه دارد و با ایده‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود، باید بتوانیم به یک نتیجه جامع و کامل در این خصوص برسیم و مانع پراکندگی نتایج در حوزه بتن شویم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار