جلسه اخیر شورای شهر تهران در زمینه تشخیص کاربری برخی از اراضی شهر تهران از جمله باغات به علت اختلاف نظر درباره آن بدون نتیجه ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی در خصوص باغ نبودن زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر؛ قبل از رای گیری برخی از اعضای شورای شهر در این خصوص اظهار نظر کردند و اختلاف نظر‌ها در این زمینه زیاد بود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره این زمین گفت: مساحت زمین ۱۰ هزار متر است که ۱۳۷ درخت مثمر و غیرمثمر و ۴ کنده در آن موجود است. همچنین کاربری این زمین ورزشی است و هرگونه کاربری دیگری امکان پذیر نیست و در سند این زمین چیزی مبنی بر باغ بودن آن درج نشده است.

سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم انتظار دارم روند بررسی این پرونده ها در صحن علنی مطرح شود، افزود: تصمیم گیری در این زمینه بسیار حساس است و با قضاوت ما ممکن است روزگار فردی سیاه شود و افردی به ضرر شهر میلیاردر شوند، لذا روند و علت تشخیص کمیسیون مبنی بر باغ بودن یا نبودن زمین باید در صحن علنی مطرح شود.

وی با بیان اینکه ممکن است پول های میلیاردی در این تصمیم گیری ها رد و بدل شود، گفت: شأن شورا نظارت بر‌ این امور است، برای این مهم باید تصاویر متناوب از زمین در دهه های مختلف در اختیار باشد. همچنین رای کمیسیون ماده ۱۲، پلاک‌های باغ، حق آبه، وضعیت زراعی و نتیجه استعلام از ریش سفیدان محله مورد بررسی قرار گیرد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در آخرین اصلاحیه مصوبه تنها نهاد تصمیم گیر در خصوص باغ بودن یا نبودن ملک شورای شهر است، گفت: کمیسیون ماده ۷ در جایگاه تشخیص باغ بودن یا نبودن ملک نیست.

وی گفت: در جلسه ای که با مدیر سازمان بوستان ها و فضای سبز تشکیل شد، مختاری تنها عامل تصمیم گیری در این زمینه را مسائل قانونی ندانست و تشخیص مسئولان سازمان بوستان ها را ملاک قرار داد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: اگر اینطور باشد می‌توانیم کانکس سر خیابان را باغ اعلام کنیم؛ وقتی از مختاری پرسیدم معیار شما برای باغ بودن زمین چیست؟، پاسخ داد: معیار پیچیده و اساسی نمی خواهد بلکه هر آنچه تشخیص دهیم همان است.

افشین حبیب زاده یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در ادامه صحبت های اعطا گفت: گاهی مسئولان سازمان بوستان ها برای تشخیص باغ بودن زمین از ضوابط عبور می‌کنند و به فضای سبز اطراف زمین توجه ‌می‌کنند که دلیل آن‌ها حائز اهمیت است و جای فکر دارد.

مرتضی‌ الویری‌ عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه باید گزارش‌ کمیسیون معماری و شهرسازی‌ را تأیید کنیم، گفت: به دلیل اینکه باغ بودن این زمین‌ در سند‌ آن درج نشده و همچنین کاربری‌ این زمین ورزشی است، تعداد درختان این زمین نیز به مبنای شاخص نرسیده است و گزارش کمیسیون ماده 7 باید رد شود و مرجع بالاتر یعنی شورای شهر تهران در خصوص باغ بودن این زمین تصمیم‌گیری کند.

زهرا صدراعظم‌ نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه جلسات در سازمان بوستان‌ها با حضور رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران، نماینده شورای شهر تهران و نماینده شهرداری تشکیل می‌شود و رد نظر تخصصی کمیسیون ماده 7 توهین به شورا و نماینده شورا است، گفت: شما نماینده‌ای از میان خود انتخاب کردید که در جلسات کمیسیون ماده 7 حضور داشته باشد، اما به نظراتش‌ احترام نمی‌گذارید، ما در 6 ماه گذشته 9 هزار و 500 پرونده در مناطق 22 گانه بررسی‌ کرده‌ایم و گزارش کاری کمیسیون ماده 7 حاکی از آن است که برای این امر زمان گذاشته‌ایم.

وی افزود: بر اساس مستندات؛ سند قبل از انقلاب در پرونده این زمین موجود نیست، باید شأن کمیسیون‌ ماده 7 را حفظ کنیم، اگر قرار باشد رأی کمیسیون ماده 7 لحاظ نشود، پس چرا کار کارشناسی در این خصوص را به آن‌ها محول‌ کرده‌ایم؟

امانی عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم حساسیت‌ ویژه‌ای در خصوص باغات دارد، گفت: زمانی که رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست را به عنوان ناظر در کمیسیون ماده 7 فرستادیم‌، چرا به نظر این کمیسیون احترام نمی‌گذارید؟

محمود میرلوحی‌ عضو شورای شهر تهران گفت: نباید بین منافع عمومی و ساکنان تعارض‌ ایجاد کنیم و در خصوص باغات و درختان باید با تعصب‌ رفتار شود و به زمین‌های اطراف آن دقت شود تا در صورتی که زمین‌های اطراف باغ باشند و فضای سبز در اطراف آن زمین موجود باشد، به باغ‌ بودن آن زمین رأی دهید.

سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی‌ شورای شهر تهران خطاب به صدراعظم‌ نوری گفت: حرف شما متین است، اما این پرونده‌ مربوط به شورای چهارم است و شخص آقای تندگویان‌ نماینده شورای شهر وقت در کمیسیون ماده 7 در نامه‌ای ذکر کرده است که باید بررسی‌های لازم در خصوص این زمین تکرار شود.

وی با اشاره به حساسیت‌ رأی‌گیری در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد اگر این رأی‌گیری به جلسه دیگری با حضور رئیس سازمان فضای سبز و بوستان‌ها موکول شود، بهتر باشد.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران باید در جلسه‌ای حضور یابد و علت تشخیص‌ خود در خصوص باغ بودن و نبودن زمین را تشریح‌ کند، گفت: نقشه‌های قدیمی در سازمان بوستان‌ها نشان می‌دهد که در زمینی درختان مثمر وجود داشته‌ است، به همین دلیل باید مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز درباره علت تصمیمات خود توضیح دهد تا بتوانیم قانع شویم.

وی تأکید کرد: حتماً مشکلی وجود دارد که کمیسیون ماده 7 بر باغ بودن زمین رأی می‌دهد و در صحن شورا رأی بر باغ نبودن همان زمین مطرح می‌شود؛ با تشکیل جلسه‌ای با حضور مختاری این مشکلات برطرف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار