پایگاه اینترنتی نیوز ۱۲ به بررسی شرایط فرانسه پس از گذشت یک سال از ریاست جمهوری امانوئل مکرون پرداخت.

نیوز ۱۲: سال نخست ریاست جمهوری مکرون فرانسه را در شرایط پیچیده‌ای قرار داده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آمریکایی نیوز ۱۲ در گزارشی نوشت: تنها پس از گذشت یک سال از دوره ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» او به عنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاست جهانی مطرح شده است. مکرون به یکی از مدافعان ارزش‌های دموکراتیک تبدیل شده، به نمایندگی از اروپا سخن می‌گوید و با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به نحوی عجیب صمیمی شده است. اما علی‌رغم این‌ها مکرون بیشترین دشمنان را در کشور خود دارد.

فرانسه به دلیل اصلاحات اقتصادی که مکرون در پیش گرفته است در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات و اعتصاب‌های زیادی بوده است. به طوری که روز شنبه ده‌ها هزار نفر برای انتقاد از سال نخست ریاست جمهوری مکرون تجمع کرده بودند. مردم می‌ترسند او سبک زندگی فرانسوی‌ها را با یک دیدگاه آمریکایی عوض کند.

حامیان و منتقدان رئیس جمهور جوان فرانسه بر یک موضوع اتفاق نظر دارند: فرانسه‌ای که مکرون در نظر دارد با آنچه مردم در هفتم مه ۲۰۱۷ به او تحویل دادند متفاوت است. مکرون ۳۹ ساله در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شکل گیری یک موج پوپولیسم کمک کرد و «مارین لو پن» که نامزد راست گرا و ضد مهاجرت انتخابات فرانسه بود را با حمایت از اروپا و تجارت آزاد شکست داد.

مکرون پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بدون معطلی تغییراتی در قوانین سختگیرانه کارگری این کشور ایجاد کرد و وجهه بین المللی کشورش را بهبود بخشید. او خود را به عنوان سخنگوی پیشتاز اروپا مطرح کرد و نخستین کسی بود که در واشنگتن به صرف شام با رئیس جمهور آمریکا دعوت شد.

مکرون در کنگره آمریکا سخنرانی و از تجارت آزاد، کشورداری دموکراتیک جهانی و آزادی که کشور‌های غربی از جنگ جهانی دوم تا کنون برای رسیدن به آن تلاش کرده اند، حمایت کرد. مکرون در این سخنرانی گفت: «ما می‌توانیم ملی گرایی، انزوا و عقب نشینی را انتخاب کنیم. اما اگر در‌ها را به روی جهان ببندیم تکامل جهان متوقف نمی‌شود. چنین کاری نه تنها ترس شهروندان ما را کاهش نمی‌دهد، ترس آن‌ها را شعله ور‌تر هم می‌کند».

مکرون ماه گذشته نشان داد توانایی اتخاذ تصمیمات نظامی سخت را دارد و به همراه انگلیس و آمریکا به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، موشک‌هایی را به این کشور شلیک کرد. او در پاسخ به خروج دونالد ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت «سیاره خود را دوباره به عظمت برسانیم» و با این رویکرد حامیان زیادی را در سراسر جهان به دست آورد.

مکرون با ظرافت تمام توانسته تصاویری از خود در کنار سران دموکرات و خودکامه جهان ارائه دهد. او «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را در آغوش می‌کشد، با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روی تراسی که چشم انداز آن دریای مدیترانه است، عکس می‌گیرد و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کاخ ورسای میزبانی می‌کند. با این حال شرایط در فرانسه بسیار پیچیده‌تر است. مخالفان مکرون او را یک رئیس جمهور مستبد و امپراتور خودکامه مانند ناپلئون یا ژوپیتر –پادشاه خدایان روم- می‌دانند. برخی منتقدان نیز مکرون را رئیس جمهور ثروتمندان می‌دانند، چون مالیات آن‌ها را کاهش داده است. سیاست‌های مهاجرتی و مالیاتی مکرون تظاهرات زیادی را در پی داشته اند. معترضان می‌گویند طبق گفته مکرون، فرانسه به تغییراتی نیاز دارد، اما دولت باید مراقب شهروندان هم باشد. مکرون بر این باور است که سیاست هایش سرمایه گذاران بیشتری را به فرانسه می‌آورد و پس از سال‌ها رکود، فضایی رقابتی در این کشور ایجاد می‌کند.

محبوبیت مکرون تابستان گذشته پس از اعلام کاهش بودجه و تغییر قوانین کارگری به یکباره کاهش یافت. او کمی بعد، اندکی از سیاست‌های خود عقب نشینی کرد، اما نتوانست اکثریت مردم را راضی کند. نظرسنجی‌های اخیر Elabe، BVA، Ifop و Harris Interactive نشان می‌دهند تنها ۳۹ تا ۴۹ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی‌ها نگاهی مثبت به ریاست جمهوری مکرون دارند. البته هیچ چیزی جلوی مکرون را برای ایجاد اصلاحات در فرانسه نخواهد گرفت. او تا سال ۲۰۲۲ که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس فرانسه برگزار می‌شود تمام توانش را برای ایجاد اصلاحات به کار می‌گیرد.

مکرون با تکیه بر اینکه حزبش اکثریت انجمن ملی را در اختیار دارد می‌تواند قوانین را با سهولت بیشتری تصویب کند. مخالفان سیاسی او در حزب راست و چپ پس از روی کار آمدن مکرون به شدت تضعیف شده اند و سوسیالیست‌ها و جمهوری خواهان محافظه کار دچار دودستگی شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار