کاخ‌سفید اعلام کرد معاون نخست‌وزیر چین هفته آینده به آمریکا سفر می‌کند تا مذاکرات تجاری پکن با واشنگتن را از سر بگیرد.

مذاکرات تجاری چین با آمریکا ازسرگرفته می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین هفته آینده به واشنگتن سفر می کند تا مذاکرات تجاری چین با آمریکا را از سر بگیرد.

سارا سندرز، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: "ما روی مسائل و موضوعاتی کار خواهیم کرد که به اعتماد ما برای همه جهان مفید است. معاون نخست وزیر چین به عنوان مشاور اقتصادی اصلی چین هفته آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد تا مذاکرات تجاری خود را با تیم اقتصادی ریاست جمهوری آمریکا ادامه دهد."

هیئتی از آمریکا به ریاست استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته فهرستی طولانی از درخواست‌های آمریکا را به لیو هی و تیم مذاکره‌کننده‌اش ارائه کرد که در آن به ویژه بر ضرورت رعایت مالکیت معنوی، توقف روش‌های تجاری ناعادلانه و کاهش دویست میلیارد دلاری کسری تجاری بودجه آمریکا با چین گنجانده شده بود.

دولت چین نیز به نوبه خود از آمریکا خواسته است سرمایه‌گذاری‌های چین را به نام امنیت ملی محدود نکند و از افزایش بیست و پنج درصدی حقوق گمرکی که ترامپ قصد اعمال آن را بر پنجاه میلیارد دلار محصولات چینی دارد، خودداری ورزد.

در حالی که مقامات پکن تا اواخر ماه گذشته هر گونه مذاکره و رایزنی با واشنگتن را درباره مسائل و اختلافات تجاری تکذیب کرده بودند، آنخل گوریا، دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاکید کرد مقامات چین در زمینه تجاری با آمریکا مخفیانه مذاکره می کنند.

گوریا تصریح کرد هیچ کشوری از یک جنگ تجاری برنده خارج نخواهد شد. به گفته وی موانع و محدودیت‌های تجاری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدنظر قرار داده واقعا نگران‌کننده است و همین مسئله موجب شده است مقامات چین و آمریکا به مذاکرات پنهانی روی آورند.

به رغم تهدیدهای آمریکا و هشدارهای چین، هیچ طرفی موانع گمرکی را افزایش نداده است چرا که همه می دانند در یک جنگ تجاری که دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان را در برابر هم قرار می دهد، هیچ طرف برنده خارج نخواهد شد.

چین هشدار داده است اگر آمریکا جنگ تجاری به راه اندازد، این کشور نیز برای دفاع از منافع مشروع خود با استفاده از تمام ابزاری که در اختیار دارد تا آخر ایستادگی و مقابله خواهد کرد. تصمیم یکجانبه ای که دونالد ترامپ هشتم مارس برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به بازار آمریکا گرفت و پس از آن اقدام وی مبنی بر امضای حکمی که وادرات کالاهای چینی را هدف قرار داده است، دولت چین را بر آن داشت تا در اقدامی تلافی جویانه فهرستی از کالاهای وارداتی آمریکا تهیه و این کشور را به افزایش تعرفه‌های گمرکی این محصولات تهدید کند.

دونالد ترامپ که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را علنا طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی کرد، تعهد کرده است با ایجاد برخی اصلاحات تجاری و اقتصادی، روابط تجاری آمریکا با کشورهای اقتصادی بزرگ جهان را بهبود بخشد.

تنش‌ها میان پکن و واشنگتن در حالی شدت گرفته و احتمال وقوع جنگ تجاری میان دو کشور در شرایطی افزایش یافته است که اقتصاد جهان به زحمت از بحران اقتصادی و مالی سال دو هزار و هشت خارج شده است. حدود ده سال طول کشید تا رشد اقتصاد جهان به سطح ماقبل بحران بازگردد و همین مسئله وخامت این بحران و پیامدهای گسترده آن را به خوبی نمایان می سازد.

انتهای پیام/

تلاش چین و آمریکا جهت برطرف کردن موانع تجاری

برچسب ها: اقتصاد جهان ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار