کارگاه مدیریت آب و فاضلاب در جوامع کوچک و پراکنده با هدف حفظ منابع آبی و مقابله با خشکسالی در در سومین جشنواره توانمندی‌های بهره‌برداری و توانمندی صنعت آب کشور برگزار شد.

برگزاری کارگاه های تخصصی آب در جشنواره توانمندی های صنعت آببه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارگاه مدیریت آب و فاضلاب در جوامع کوچک و پراکنده با هدف حفظ منابع آبی و مقابله با خشکسالی در در سومین جشنواره توانمندی‌های بهره‌برداری و توانمندی صنعت آب کشور برگزار شد.

در این کارگاه به اهمیت تسویه خانه‌های کوچک در بحث بازچرخانی فاضلاب و استفاده از آن در همان منطقه که باعث می‌شود باقی مانده آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود و در احیای سفر‌ه های زیر زمینی و جلوگیری از فرونشست زمین در آن منطقه نقش ایفا کند.

یکی از سیاست‌های وزرات نیرو تغییر سیستم متمرکز فاضلاب به سیستم‌های کوچک است که هزینه کمتری نسبت به تسویه خانه‌های بزرگ دارد و منابع مالی کمتری صرف نگهداری آن صرف می‌شود.

بررسی روش‌های نوین کنترل کیفیت آب

بر اساس این گزارش در کارگاه دوم به بحث‌های مربوط به کنترل کیفیت آب و روش‌های نوین پرداخته شد.

کنترل کیفیت آب در وزرات نیرو بدین شکل است که کیفیت آب را در مرحله اخر و قبل از توزیع بررسی می‌کند که  براساس برنامه ایمنی آب این کار از منبع در تمام نقاط مصرف کنترل و خطرات و تهدیدات احتمالی پیش بینی می‌شود و در نهایت با کنترل این خطرات آب با کیفیت مناسبی به دست مصرف کننده می‌رسد.

این طرح از سال ۹۰ در بخشی از شرکت‌های آب و فاضلاب اجرا شده و امروز در تمامی شرکت‌های آب فاضلاب کشور اقدامات مقدماتی آن صورت گرفته است که متولی آن وزرات بهداشت است و با کمک محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای این این طرح در دست اجراست.

در ادامه به  بحث کنترل و جلوگیری از رسوب  لوله های انتقال پرداخته شده  است که یکی از مهمترین هدف‌ها در  زمینه حفظ کیفیت شبکه توزیع و طول عمر تاسیسات انتقال آب  است.

لازم به ذکر است سومین نمایشگاه توانمندی و بهره‌برداری و نگهداری صنعت آب و فاضلاب کشور با هدف تبادل اطلاعات میان شرکت‌های فعال حوزه آب در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار