مراسم رونمایی از تازه‌های نشر وزارت امور خارجه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از تازه‌های نشر در وزارت امور خارجه با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید دانشگاه و مسئولانی از وزارت خارجه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

در این مراسم آقایان حاجی حسینی مدیرکل مرکز اسناد وزارت خارجه، علی بخشی مسئول واحد شفاهی وزارت امور خارجه و شیخ الاسلامی رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه به ایراد سخنرانی پرداختند.

حاجی حسینی با بیان اینکه موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه سابقه ای بیش از سه دهه دارد، گفت: تا کنون حدود 400 عنوان کتاب و بیش از 100 عنوان فصل نامه در این موسسه به چاپ رسيده است.

وی ادامه داد: امسال 35 عنوان کتاب در تازه های نشر وزارت خارجه قرار دارد و هدف از چاپ آن ها اشاعه موضوعات سیاست خارجی و روابط بین الملل است و در چاپ این کتاب ها منفعت مالی ملاک نیست، بلکه یک کار حساب شده فرهنگی است.

مدیر مسئول انتشارات وزارت خارجه تصریح کرد: وزارت خارجه به دلیل بهره مندی از آرشیو قدیمی و مکتوب خود، بیش از 5 میلیون نسخه سند دارد که از مزیت خاصی نسبت به سایر منابع برخوردار است و در تلاش هستیم از این قابلیت برای شفاف سازی زوایای مختلف تاریخی استفاده کنیم.

حاجی حسینی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: مرکز اسناد وزارت خارجه بعد از سازمان اسناد کشور، دومین مرجع برتر در زمینه آرشیو اسناد است و طبق قوانین مصوب بعد از 30 سال مجاز به انتشار برخی اسناد تاریخی است و ما از این مزیت برخورداریم که بتوانیم این اسناد را چاپ کنیم.

همچنین در این مراسم علی‌بخشی مسئول واحد تاریخ شفاهی وزارت خارجه گفت: اداره تاریخ شفاهی یک کار جدید و تجربه نوین در وزارت خارجه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه پس از مصوبه دولت در سال 95 مبنی بر راه اندازی واحد تاریخ شفاهی، وزارت خارجه سرآمد این امر شد، افزود: واحد تاریخ شفاهی تا کنون 20 جلد کتاب تالیف کرده که 7 جلد از این کتب به چاپ رسیده و بقیه در نوبت چاپ قرار دارد که از جمله کتب چاپ شده می توان به کتاب خاطرات دکتر صالحی اشاره کرد.

علی‌بخشی تصریح کرد: تاریخ شفاهی بنا دارد ناگفته ها و خاطرات برخی مقامات سیاسی را مکتوب کند و قسمت هایی از آن را که قابلیت انتشار دارد به چاپ برساند. باید ابتکار دکتر ظریف برای تشکیل رسمی این واحد در وزارت خارجه را به فال نیک گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار