پیچ و مهره از نمونه اقلام به ظاهر ساده‌ای به شمار می‌رود که نقش آن به عنوان یک مکمل در تمامی صنایع کشور حیاتی و بدیهی است، با این اوصاف، علی‌رغم توان داخلی برای تولید پیچ و مهره، متأسفانه در این عرصه وابسته به تولیدات خارجی همچون کشور چین هستیم.

بیداد پیچ و مهره‌های چینی در بازار/خروج ارز برای نیازهایی که به راحتی در داخل کشور قابلیتِ تولید دارندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیچ و مهره از نمونه اقلام و کالاهای به ظاهر پیش افتاده و سطحی به نظر می‌رسد، اما در واقعیت امر، تمامی صنایع کشور به این اقلام وابسته می باشد زیرا در فقدان و خلاء آن،فرآیند تکمیل و تولید کالا، محال ممکن است.

تنها با نیم نگاهی به اطراف و اکناف منزل و سکونتگاه خویش به سادگی به اهمیت این محصول پی خواهیم برد، در واقع امر کمتر کالایی را می توان یافت نمود که به نوعی به پیچ و مهره وابسته نباشد.

این قاعده در خصوص تمامی صنایع کشور، جاری و ساری است و از حساس ترین صنایع تا سطحی ترین آنها به نوعی به این کالای اساسی نیازمند است.

از صنایع هوا فضا گرفته تا صنایع پایین دستی، همگی با پیچ و مهره قادر به فعالیت و تولید هستند، با چنین اوصافی انتظار می‌رود با توجه به نقش حیاتی این کالا، خودکفایی لازم در این عرصه حاصل شده باشد.

اما جای بسی تأسف است که بنابر گزارش‌ها و اخبار و شواهد موجود، در این عرصه نیز نیازمند واردات هستیم، وابستگی که نتیجه سوء مدیریت مسئولان و دستگاه های ذی‌ربط است، زیرا توان داخلی کشور به سهولت قادر به تأمین پیچ و مهره مورد نیاز کشور است.

70 درصد پیچ و مهر مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود

چندی پیش، نورالدین مهری در گفتگو با رسانه‌ها در تشریح بازار پیچ و مهره در کشور، بیان کرد: حدود 70 درصد پیچ و مهره مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شود و سالیانه حدود 70 میلیون دلار ارز به واسطه واردات همین محصولات ، از کشور خارج می شود و این در شرایطی است که در صورت حمایت هر چه بیشتر دستگاه های ذی ربط، این میزان از واردات، به 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به واقع 70 درصد از نیاز کشور در سایه فعالیت واحدها و مراکز تولید پیچ و مهره داخلی تأمین خواهد شد.

وی می افزاید: در این خصوص،مشکلی از حیث نیروی انسانی و تکنولوژی نداریم و اگر موانع موجود مرتفع شود و حمایت هر چه بیشتری از تولید داخلی لحاظ شود واردات ما بسیار کم خواهد شد.

مهری می گوید:در صورت تامین و ایجاد فضای مناسب برای تولید کنندگان، توان رقابت جدی ایران در ساخت پیچ و مهره در جهان حاصل خواهد شد، اما متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط وارداتی در حال حاضر توان و قدرت رقابت با کشورهای دنیا(در عرصه تولید پیچ و مهره)را نداریم.

بازار پیچ و مهره در رکود فرو رفته است

امیر مقصودی،یکی از توزیع کنندگان عمده پیچ و مهره در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رکود عمیق در بازار پیچ و مهره، بیان کرد: به نوعی می توان ضریب فروش پیچ و مهره در بازار را به عنوان معیاری برای میزان سنجش تولید در کشور قلمداد کرد.

وی افزود:اکثریت قریب به اتفاق تولیدات، نیازمند پیچ و مهره هستند و حتی تجهیزات و دستگاه های تولیدی نیز مستثنی از این نیاز نیستند.

مقصودی تصریح کرد:در شرایطی که تولید و اقتصاد کشور در رکود است، طبیعی است که نمی توان انتظار رونق در بازار فروش و تولید پیچ و مهره را داشت.

این توزیع کننده عمده پیچ و مهره در غرب استان تهران گفت: متأسفانه بخش عمده پیچ و مهره موجود در بازار، تولید کشور چین است و حتی در بخش میخ های فولادی نیز ضریب واردات بالا است.

وی افزود: رکود صنعت ساختمان نیز مزید بر علت شده تا ضریب فروش چنین اقلام و محصولاتی با افت هر چه بیشتری همره شود و انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر لازم از استمرار این وضعیت(رکود در بازار پیچ و مهره)جلوگیری شود و به اعتقاد بنده نخستین اقدام جدی برای برون رفت از این وضعیت به مهارِ واردات بی رویه معطوف می‌شود.

امید آن می رود با برنامه ریزی دقیق و مدون، وضعیت نامطلوب و غیر سازنده جاری و ساری در این صنعت مرتفع شود، زیرا در صورت رونق در این عرصه و تلاش برای حمایت از تولیدات داخلی، اشتغالزایی هر چه بیشتری نیز در این بخش حاصل خواهد شد، زیرا حوزه تولید پیچ و مهره از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که نیاز کشور به آن فراگیر، دایمی و انبوه است و قطعا این ویژگی ها،دستاوردهای مثبتی را برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار