به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی تفریحات کودکان نسبت به تفریحات کودکان چند دهه قبل تغییرات بسیار زیادی داشته است،اکثر کودکان به جای بازی با دوستانشان مشغول بازی های کامپیوتری ودیدن برنامه های کودک وانمیشین هستند، پدر و مادرها هم به دلیل مشغله کاری ترجیح می دهند که کودکشان مشغول دیدن کارتون باشد تا اینکه مزاحم کار آنها شود، اما باید گفت این برنامه ها بر روی افکار کودک چه تاثیری می گذارد ، پدر و مادرها بعنوان مهم ترین الگوتربیتی فرزندان در این زمینه چگونه باید عمل کنند؟ همچنین انیمیشن سازان باید بر چه اساس برنامه های خود را تهیه کنند؟
با توجه به اهمیت این موضوع که کودکان آینده سازان کشور هستند بر آن شدم گفتگویی با همشهریان داشته باشم.
خانم محمدی مادر كودك سه ساله ای است که می گوید: دخترم بیشتر از آنکه وقت خود را به بازی اختصاص بدهد برنامه های کودک تلویزیون را تماشا می کند وعلاقه زیادی به برنامه های کارتونی وانیمیشن دارد.
او ادامه می دهد:البته از اینکه او ساکت وآرام می نشیند وبر برنامه های کارتونی تلویزیون تمرکز می کند بسیار خوشحالم چرا که بیشتر برنامه هایی که از تلویزیون پخش می شود آموزنده است.
به سراغ آقای نیک منش رفتم او هم پدر دو فرزند است که در جشنواره پویا نمایی شرکت کرده است اوکه خود کارگردان انیمیشن است ، نظر خود را درباره تاثیر برنامه های کارتونی بر کودکان اینگونه می گوید:سازندگان انیمیشن وپویانمایی باید بیشتر از اینکه به جنبه های تجاری آن توجه کنند جنبه های تربیتی آن را درمد نظر قرار دهند.
نیک منش ادامه می دهد:کودکان در سن پایین تر قادر به تمییز دادن بین دنیای واقعی وغیر واقعی نیستند وضمن اینکه قوه تخیلات بالایی دارند باید گفت: شخصیت آنها بر اساس همانند سازی والگو برداری در این سنین موجب می شود که انیمیشن ها تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد.
رها فرجی کارگردان ،تهیه کننده ونویسنده برنامه های انمیشن مرکز صدا وسیما همدان با اشاره به اینکه پویانماها بهترین فرصت برای معرفی الگوهای تربیتی در کودکان ونوجوانان است افزود: فیلم های کارتونی باید جذاب باشد.
وی ادامه داد: پویانماها باید به روز ودر قالب طنز ساخته شود چرا که کودکان اینگونه برنامه ها را بیشتر نگاه می کنند وعلاقه بیشتری به آن نشان می دهند.
فرجی اظهار داشت: کودکان همواره از باید ها ونبایدهای والدین فراری هستند اما اگر این باید ها ونباید ها از طریق یک پویانمای ودر قالب شعر ویا طنزبه آنها گفته شود براحتی می توان آن را به فرزندان انتقال داد واین موضوع می تواند زمینه تربیت وفرهنگ بومی را فراهم کند.
حمید عقیقیان انیماتورمرکز صدا وسیمای همدان هم با بیان اینکه کودکان کارتون های با رنگ لعاب، شاد وطنز را دوست دارند،گفت: کودکان وخردسالان از شخصیت های چنین برنامه های برای خود قهرمان می سازند بنابریان اگر پویانمایی دارای داستان آموزنده وبا شخصیت های مثبت باشد می تواند در شخصیت سازی کودکان در آینده شان نقش بسازیی ایفا کند.
وی ادامه داد: هر چقدر سن کودک کمتر ومیزان تماشای انیمیشن های او بیشتر باشد ،تاثیرات این پویانمایی ها بیشتر خواهد بود بنابراین سازندگان باید بر ترویج فرهنگ و آداب رسوم کشور دقت بیشتری داشته باشند وتولیدات خود رابا این هدف افزایش دهند تااز ورود انیمیشن های که در کشورهای غربی ساخته می شود جلوگیری کنند.
صمدی روانپزشک ومتخصص اعصاب وروان همدان با اشاره به اینکه ذهن کودک مانند لوح سفیدی است که روی آن خط وشکلی کشیده نشده است گفت: پویانمایی تاثیرر بسزایی در ارتقای توانمندی فکری کودکان دارد.
وی افزود: کودکان در سن 18 ماهگی استقلال را یاد می گیرند ودر سن 24 ماهگی هم حس غرور بعنوان یک صفت در آن ها شکل می گیرد و بنابریان در سن 2 تا 5 سالگی حساس ترین سنی است که شخصیت در آن ها شکل می گیرد ونسبت به دنیای اطراف خود دیدگاهشان تغییر می کند.
دکترصمدی ادامه داد: تخیلات کودکان در این سن موجب می شود تا به موجودات بی جان جان ببخشند وبه آنها هویت های انسانی بدهند واین موضوع در پویانمایی برای کودکان جلوه ی واقعی ترپیدا می کند.
این روانپزشک خاطر نشان کرد: رسانه ها و تلویزیون باید با اهداف تربیتی کودکان را در نظر بگیرند بخصوص هنگامی که کودک مشغول تماشای تلویزیون می شود اهداف اصلی وحاشیه ای آن را بیش ار پیش برداشت می کند،بنابراین اگر برنامه های تلویزیونی ویژه کودکان جذابیت داشته باشد کودک رشد ذهنی مناسبی را از تماشای این کارتون ها دریافت می کند.
باید گفت، کارتون ها به عنوان یک رسانه مهم وتاثیر گذار نقش بسیار هم وعمیقی بر کودک دارد، از این رو بعنوان یک وسیله سمعی وبصری دارای نقشی در بازی های فردی وگروهی کودک دارد.
بنابران کودک با تماشای پویانماها یاد می گیرند که چگونه در زندگی نقش داشته باشند.
انتهای پیام/ج