به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی، با اشاره به وجود تنها یک اتحادیه صادراتی در آذرباجان غربی، اظهار داشت: اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان تنها اتحادیهای است که عهدهدار بخش صادراتی آذربایجان غربی است و در این زمینه فعالیت میکند.
وی به برنامهها و فعالیتهای اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اتخاذ جهتگیریهای کاری و تخصصی، تدوین برنامههای راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف تجاری و شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیتهای اقتصادی و تجاری و کمک به رفع آنها از جمله اقدامات این اتحادیه است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ایجاد همبستگی و یکپارچگی بین بنگاهها و جلوگیری از ایجاد رقابت مخرب بین آنان را از جمله وظایف اتحادیههای تجاری و اقتصادی خواند و گفت: اتحادیهها در برابر اصلاح قوانین و کمک به بهبود کیفیت آنها برای سرعت بخشیدن و کمک به امور نقش دارند.
وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاورهای و اطلاعاتی به روز در مورد کالاها، رقبا، قراردادها، بازاریابی، قواعد تجاری و سایر موارد مشابه به بنگاهها و صادر کنندگان برای رونق صادرات محصولات کشاورزی تولید استان از جمله مسئولیتهای اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی است.
اسکندری با اشاره به شعار سال و لزوم حمایت از کالای ایرانی با قطع واردات کالاهای مشابه تولید داخل، یادآور شد: سیاستگذاری ممنوعیت واردات کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به استانها ابلاغ شده و وظیفه استانها اجرای بخشنامههای صادره است و در این زمینه بخشهای استانی توان و اجازه فعالیت مستقل ندارند.
وی ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه کاهش واردات انواع کالا را از جمله اقدامات بخشهای استانی این وزارتخانه برای حمایت از کالای ایرانی عنوان و ابراز کرد: در زمینه تولید کالاهای داخلی و توسعه صادرات محصولات تولید داخل باید تولیدکنندگان با توجه به نیازسنجیها و بازاریابی صحیح و برنامهریزی شده اقدام به تولید و عرضه محصولات خود کنند.
ایشان در نظر گرفتن قیمت تمام شده محصول، کیفیت، بستهبندی، رقبای موجود در بازار و سایر شاخصههای تولید و صادرات کالا را برای همه تولیدکنندگان داخلی الزامی دانست و افزود: رایزنی با کشورهای همسایه برای تسهیل مبادلات تجاری دو طرف در قالب تفاهمنامههای تجاری به وسیله دستگاههای مربوطه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت میگیرد.
وی ادامه داد: پیگیری برنامه اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری و بازاریابی برای آشنایی سرمایهگذاران، تجار و فعالین اقتصادی با ظرفیتها و توانمندیهای صادراتی هر دو طرف تجاری از جمله اقدامات حمایتی از بخشهای تولیدی و تجاری این نهاد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بازدید از مناطق مرزی، گمرکات و بازارچهها، احصا موانع و مشکلات تجاری و تلاش برای رفع موانع از جمله مسائل پیلهوران و مرزنشینان را از دیگر اقدامات و وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: برای حمایت و تقویت تشکلهای صادراتی تلاشهایی صورت گرفته است.
وی در ادامه به صادرات سیب تازه آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: از عمده کالاهای صادراتی استان سیب است که ۱۶ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده و محصولات فراوری شده سیب مانند آب سیب یا بریکس ۲۰ درصد با اختصاص ۷ درصد از صادرات کل را شامل میشود.
انتهای پیام/ح