گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سناریوهای ترامپ در قبال برجام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سناریوهای ترامپ در قبال برجام موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 16 اردیبهشت ماه بود که با حضور فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران برگزار شد.

فواد ایزدی در ابتدای برنامه اظهار کرد: برخی چهره های سرشناس می گویند که ترامپ در برجام می ماند و برخی دیگر مدعی هستند که وی از معاهده برجام خارج می شود، لذا در نهایت دو سناریو پیش روی برجام قرار دارد.

وی افزود: اگر اروپایی ها متوجه شوند ترامپ می خواهد از برجام خارج شود، معنایی ندارد که امتیازی به آمریکا ارائه دهند، لذا اگر ترامپ تصمیمی مبنی بر خروج از برجام گرفته، این تصمیم محرمانه بوده و اتحادیه اروپا از آن اطلاعی ندارد.

ایزدی تصریح کرد: ممکن است که آمریکا هنوز تصمیم نهایی را برای برجام نگرفته باشد، لذا این امر باعث ایجاد هیجان در ایران و دیگر کشورهای جهان شده است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به مبهم بودن تصمیم ترامپ در قبال برجام گفت: در دنیا هیچ کارشناسی وجود ندارد که بتواند به صورت قطعی بگوید که آمریکا از برجام خارج می شود یا خیر.

در ادامه برنامه محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران اظهار کرد: ترامپ سعی می کند با سیاست‌هایش فضای ارعاب در حوزه‌های مختلف را رواج بدهد و این امر به دلیل آن است که می خواهد از این راه به اهداف خود دست پیدا کند.

وی افزود: دونالد ترامپ در سال دوم ریاست جمهوری خود از شعار و اقدامات کمپین انتخاباتی خود عبور کرده و وارد فاز سیاست‌های اصلی خود درباره مسائلی مانند کره شمالی و برجام شده است.

جمشیدی با اشاره به خلع تیلرسون تاکید کرد: لذا پیشبرد این اهداف نیازمند تیمی است که مورد اعتماد به وی باشد و از نظر ترامپ تیلرسون شخص قوی نبود و اکنون تیم وزارت خارجه آمریکا احیا شده است.

وی بیان کرد: ترامپ با جایگزینی افراد جدید در تیم خود سعی دارد تا ترس را در دنیا افزایش دهد, چراکه تندرو تر از افرادی مانند جان بولتون وجود ندارد، کاری که مشاور امنیت ملی انجام می دهد جمع بندی نظر دستگاه‌های مختلف مختلف است و در واقع حلقه واسط محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه تهران اذعان کرد: ترامپ سعی دارد که فضا را غبارآلود جلوه دهد تا استراتژی واقعی اش معلوم نشود, اگر ما می‌خواهیم سیاست‌های اصلی ایالات متحده را تشخیص دهیم نباید فریب بازی های سیاسی آنها را بخوریم.

جمشیدی یادآور شد: برجام از نظر آمریکا توانسته ایران را مهار کند, آنها می‌خواهند توافقنامه برجام را اصلاح کنند و از نظر آمریکا این مسئله به معنای پاره کردن قرارداد برجام نیست، بلکه به معنای تکمیل آن است.

ایزدی در ادامه برنامه گفت : روز ۲۲ اردیبهشت ماه روز تصمیم گیری ترامپ در قبال برجام است و وی باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تعلیق ها را علیه ایران ادامه دهد و یا خیر انتخاب دیگر این است که از برجام خارج شود که این امر نیز می‌تواند به دو نوع تقسیم شود.

وی با اشاره به شرایط خروج ترامپ از برجام افزود: یک نوع خروج از برجام خروج سخت تلقی می‌شود، به این معنا که آمریکا مسئولیت خروج از برجام را می پذیرد و تحریم های اولیه را باز می گرداند و از سیستم سازمان ملل برای اعمال تحریم ها استفاده می کند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران ادامه داد: خروج دیگر؛ خروج نرم و به این معناست که آمریکا تعلیق تحریم ها را ادامه نمی دهد, اما مسئولیت آن را نیز نخواهد پذیرفت، در واقع به اروپایی‌ها فرصت می دهد تا اعمال فشار را علیه ایران بیشتر کند.

ایزدی بیان کرد: عده ای در آمریکا موافق ماندن در برجام هستند که از دولت قبل و برخی از آنها از میان یهودیان مخوف هستند، همچنین عده ای از حزب جمهوری خواه معتقدند که روند برجام باید ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: گروه دوم در اقلیت هستند که تصور می کنند می توانندجمهوری اسلامی را سرنگون کنند، اما اکثریت معتقدند که باید تا ۲۰۲۵ در برجام ماند، اما اقلیت مدعی هستند که نباید چنین شود و اگر نتوانستند جمهوری اسلامی را منقرض کنند، در نهایت دوباره پای مذاکره می کشانند و با طرح مسائل موشکی و منطقه ای از ایران امتیاز می گیرند.

جمشیدی در ادامه برنامه افزود: آمریکایی ها سیاستی برای تغییر رژیم ایران را ندارند، اما می خواهند ما باور کنیم که سعی دارند با سیاست ارعاب به مسئولان و مردم تلقین کنند که استراتژی آمریکا تغیر رژیم است.

جمشیدی با اشاره به اینکه استراتژی ترامپ دارای دو مخاطب ایران و اروپا است گفت: هدف اولیه دولت ترامپ در این است که اروپا را با خود در سیاست جدید تحریم علیه ایران همراه کند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ترامپ الان حتی ایران نیست افزود : ترامپ می‌خواهد اروپا را با سیاست فشار خود همراه کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نباید اجازه داد تا اروپا با آمریکا همراه شود ادامه داد: آمریکا به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است, لذا همواره به ایران فشار می‌آورد.

جمشیدی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال اجماع سازی است تا قدرت پاسخ ایران را بگیرد اظهار کرد: شوی رسانه ای نتانیاهو به این دلیل است که اروپا را راضی کند تا به سیاست‌های آمریکا بپیوندد لذا، در این باره موضع گیری مقامات غربی را باید دید که هیچ یک اظهارات نتانیاهو را باور نکردند.

وی با بیان اینکه آمریکا در حوزه موشکی و منطقه ای می خواهد ایران را تحریم کند، گفت: سیاست آنها جنگ، تغییر رژیم و تعامل با ایران نیست, لذا آنها می‌خواهند سیاست فشار بر ایران جواب بدهد تا امتیاز بگیرند .

جمشیدی با اشاره به اینکه تمرکز راهبردی آمریکا بر روی ایران نیست، بلکه بر روی چین و روسیه است خاطرنشان کرد: سیاست تعامل نشان داد آمریکا را نمی توان از نگاه راهبردی دور کرد.

وی با اشاره به اینکه اولویت راهبردی آمریکا در جهان چین و روسیه عنوان کرد: با سیستم های مالی و پولی می توان اثر تحریم های مالی را خنثی کرد، اگر ما وارد فاز جدیدی از معامله با طرف مقابل شویم نمی‌توانیم جواب بگیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کار اروپا واسطه گری نیست، بلکه نقش بدل آمریکا را انجام می دهد اظهار کرد: ما باید منافع خود را در نظر بگیریم ، اروپا برنامه ناتمام آمریکا را می‌خواهد به سرانجام برساند، استراتژی اروپا و آمریکا مکمل یکدیگر است.

فؤاد ایزدی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ترامپ امروز می‌تواند اعلام کند که ویو نمی کند، گفت : راهبرد امنیت ملی آمریکا که در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد، چهار کشور را مشکل‌دار اعلام کرد که شامل چین، ایران، روسیه و کره شمالی است.

ایزدی تصریح کرد : کره شمالی و ترامپ اخیراً با هم روابط مثبتی پیدا کرده اند و در خصوص روسیه می‌گویند که می توان با این کشور کنار آمد، اما در مورد چین و ایران معتقدند ، چین خطر دراز مدت و ایران خطر کوتاه‌مدت است.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دولت اوباما معتقد بود که جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی است و باید اهرم‌های قدرت ایران را بگیرند, گفت : اوباما علاقمند بود تا جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کند.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها در رابطه با برجام از ابتدا اختلاف نظر داشتند بیان کرد: اتاق فکر ليکويد صهیونیست ها موافق برجام است ، به گونه ای که ۳۰ نفر از فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کردند که ترامپ در برجام بماند.

ایزدی با اشاره به اینکه دسته ای از اقلیت صهیونیست‌ها مانند نتانیاهو معتقدند که بهتر است آمریکا از برجام خارج شود افزود : آنها نگاهشان نسبت به برجام در این است که می‌توانند از برجام امتیاز بیشتری بگیرند، کسی مخالف توافق نیست بلکه دعوا بر سر امتیاز گرفتن از ایران است.

وی با اشاره به شویی که اخیرا نتانیاهو به راه انداخته است گفت: نتانیاهو اعلام کرده بود ، ایران برنامه هسته‌ای نظامی به اسم آمان داشت که آن را کشف کرده اند، آنها سوله ای را در شورآباد جنوب تهران نشان می‌دهند و می‌گویند اسنادی را شناسایی کرده اند به طوری که حتی در آمریکا کسی صحبت های نتانیاهو را جدی نگرفت.

ایزدی افزود : اکثر کشورهای اروپایی معتقدند که برجام توافق خوبی است ، برجام بدون آمریکا یعنی هم چوب و هم چماق را می خوریم، در رابطه با آمریکا باید بحث نفوذ را جدی بگیریم، اگر به این موضوع توجه نشود قطعاً زمین می خوریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۷:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناوگان ریلی را که تخصص داخلی خوبی داریم تقویت کنیم
قرارداد اجاره به شرط تملیک هم در بعضی از شرکت های خارجی ، اگر با دقت و نظارت خوبی همراه باشد، راه حل بدی به نظر نمی رسد.
به هر حال نباید بوی یائس از جانب مومنین به دماغ پیمان شکن بزرگ یعنی ترامپ ناجوانمرد برسد ! امام حسین (ع) فرمودند؛ پایبندی بر پیمان! جوانمردی است.
ما اکنون با ناجوانمرد مواجه هستیم و در مقابل این گونه افراد، مردانگی به خرج دادن شفتی است که خداوند عالمیان بسیار دوست می دارد و ارج می نهد!
ننگ بر پیمان شکنان و لعنت خدا بر ترامپ باد! آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
عبس
۰۵:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ اگر میخواست سه ماه پیش خارج میشد میخواد امتیاز در خاور میانه بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ از برجام خارج نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۴:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ از برجام خارج نمی شود میخاهد از ایران امتیاز بگیرد یا با فشار ایران را مجبورکند از برجام خارج شود
Germany
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ عقل درست حسابی نداره و خودش هم میدونه هیچ کاری نمیتونه بکند
آخرین اخبار