صحن علنی امروز با وجود دستورکار تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دچار حواشی شد.

جنجال‌ بر سر تشکیل یک وزارتخانه در صحن مجلس/ قول آقای رئیس به وکلای ملتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه) در حالی آغاز شد که سوال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دستور کار وکلای ملت قرار داشت.

ساعت 8:40 سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه وارد صحن علنی شد و در ردیف جلو قرار گرفت؛ بعد از استقبال، وکلای ملت با وی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

گاهی نمایندگان انفرادی و گاهی هم جمعی کنار عراقچی قرار می‌گرفتند، در ادامه نشست ساعت 8:50  هم مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی وارد صحن علنی شد.

بهانه حضور کرباسیان در جلسه امروز بررسی لایحه FATF در دستور کار مجلس است، اما دستور اول صحن بررسی طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود، لذا وزیر اقتصاد در کرسی کنار عراقچی قرار گرفت تا دستور بعدی آغاز شود.

نمایندگان هم این فرصت را غنیمت شمرده و در اطراف وزیر اقتصاد تجمع کردند و به بیان مشکلات خود پرداختند.

بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی به انتهای خود رسید و علی لاریجانی شروع به رأی‌گیری کرد، اما وی پیش از آغاز رأی‌گیری اعلام کرد که این طرح خلاف برنامه بوده و نیاز به دو سوم آراء دارد.

نمایندگان در نهایت رأی خود را اعلام کردند، اما دو سوم برای تصویب این طرح کسب نشد، لذا رئیس مجلس عدم تصویب آن را اعلام کرد که این موضوع موجب اعتراض برخی از وکلای ملت شد.

آنها با سرعت به سمت هیئت رئیسه حرکت و در مقابل و حتی پشت سر لاریجانی تجمع کرده و شروع به اعتراض کردند که این طرح مخالف برنامه نبوده و نیاز به دو سوم آراء ندارد.

لاریجانی هم مدام پشت میکروفن اعلام می‌کرد که این موضوع در هیئت رئیسه بررسی می‌شود و اگر مشکلی نباشد بار دیگر به صحن ارائه خواهد شد، اما نمایندگان به این موضوع توجه نکرده و همچنان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه فریاد می‌زدند.

تلاش لاریجانی برای آرام کردن آنها حتی با صدای بلند و اعتراضی هم فایده‌ای نداشت، حتی برخی از اعضای هیئت رئیسه مانند امیرآبادی فراهانی به سمت نمایندگان رفتند تا آنها را آرام و متفرق کنند.

وکلای ملت از مقابل هیئت رئیسه به پایین آمدند اما همچنان در مقابل جایگاه ناطقان تجمع کردند.

رئیس مجلس در نهایت قول داد که این موضوع را در هیئت رئیسه بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند که آیا این طرح مخالف برنامه بوده یا خیر تا در صورت عدم مغایرتش، طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تأئید شود.

با آغاز نطق میان دستور نمایندگان، کرباسیان وزیر اقتصاد از صحن علنی مجلس خارج شد، منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه به عنوان ناطق دوم در جایگاه ناطقان قرار گرفت که با پایان اظهارات وی به یکباره میهمانان این نماینده مجلس که در جایگاه مخصوص نشسته‌ بودند شروع به دست زدن و تشویق منصوری پرداختند.

این موضوع موجب اعلام تذکر پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعاتی از جلسه را برعهده گرفته بود شد و بعد از آن هم مسئولان روابط عمومی به میهمانان تذکر دادند که براساس قانون باید آرام نشسته و سر و صدا نکنند.

ساعت 10:30 ظریف وزیر امور خارجه کشورمان وارد صحن علنی شد و در کنار امینی معاون پارلمانی دولت نشست.

اولین سوال از ظریف برعهده دهمرده نماینده مردم زابل و هیرمند درباره حق‌آبه رودخانه هیرمند بود که وی بعد از پایان اظهارات ظریف به سمت وی با صدای بلند گفت: "بنده به شما اعتماد دارم و هیچ مشکلی هم با کسی ندارم".

دهمرده بار دیگر با صدای بلندتر خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من به تو ارادت دارم، تو را به خدا و به ناموس حضرت زهرا (س) کاری برای مردم سیستان انجام بده؛ در ادامه دهمرده از توضیحات وزیر خارجه قانع شد.

نماینده زابل بعد از این سخنان از جای خود برخاست و به سمت وزیر امور خارجه حرکت کرد و بعد شروع به روبوسی و خوش و بش کرد، در این میان نمایندگان دیگر هم در اطرافشان جمع شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار