واکنش تند مجلس افغانستان به پیشنهاد تغییر نام افغانستان به «خراسان»

نمایندگان مجلس افغانستان واکنش تندی به پیشنهاد یکی از اعضای مجلس برای تغییر نام افغانستان به خراسان نشان دادند.

واکنش تند مجلس افغانستان به پیشنهاد تغییر نام افغانستان به «خراسان»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبداللطیف پدرام، نماینده‌ مردم بدخشان در مجلس افغانستان اخیرا در واکنش به آغاز توزیع شناسنامه‌های الکترونیک و درج واژه افغان در این شناسنامه ها، موضوع تغییر نام افغانستان به خراسان را مطرح کرد.
پدرام در نشست عمومی امروز (شنبه، ۱۵ ثور) مجلس افغانستان نیز با بیان‌ اینکه برخی از افراد، هویت کاذب و جعلی را بر شهروندان تحمیل کرده اند تاکید کرد که او یک «خراسانی» است و به آن افتخار می‌کند.
وی در ادامه اضافه کرد که رئیس ‌جمهوری افغانستان تمام قوانین این کشور را نادیده گرفته و با جعل‌کردن هویت شهروندان و تاختن بر هویت آنان می‌خواهد یک هویت کاذب و جعلی را بر تمام شهروندان تحمیل کند.
وی از شهروندان افغانستان خواست تا علیه این موضوع بایستند و نگذارند شناسنامه‌ها در مغایرت با قانون مصوب مجلس توزیع شوند.
نماینده بدخشان در مجلس افغانستان با طرح این مساله هدف انتقادات تند برخی از نمایندگان قرار گرفت.
 شماری از نمایندگان مجلس افغانستان، طی درخواستی به صورت کتبی از هیات اداری مجلس خواستار لغو عضویت پدرام از مجلس نمایندگان شدند.
نمایندگان منتقد تاکید کردند: کسانی که می‌گویند خراسانی هستیم و افغانیت را قبول نداریم حق کاندیدا شدن و عضویت در مجلس را ندارند.
عبدالقادر زازی، عضو مجلس افغانستان با بیان‌ اینکه برخی‌ها با جعل و تزویر به مجلس راه پیدا کرده‌اند افزود: مطابق مواد قانون ‌اساسی تنها افغان‌ها در مجلس کشور می توانند راه‌ پیدا کنند اما خراسانی‌هایی که با جعل اسناد به مجلس راه‌ پیدا کرده‌اند باید هرچه زودتر از مجلس سلب عضویت شوند.
آقای زازی تاکید کرد که هیات اداری مجلس باید در روزی‌ که دو ثلث‌ نصاب تکمیل بود، درباره سلب عضویت آقای پدرام بحث و رای‌گیری کند.
انجنیر صاحب خان، عضو دیگر مجلس نیز تاکید کرد که افغانیت و اسلامیت هویت ملی ما است و هیچ کسی حق کاذب خواندن آنها را ندارد.
به باوری وی، توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی مطابق با تمام قوانین این کشور بوده و مردم باید هرچه زودتر برای گرفتن شناسنامه تلاش کنند.
برخی دیگر از نمایندگان مجلس افغانستان نیز در نشست امروز با انتقاد از طرح این مساله از توزیع شناسنامه های الکترونیک حمایت کردند.
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار