قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید درد‌های جامعه همچون مشکلات اقتصادی، ریزگردها، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، کمبود آب و سایر مسائلی که امروز جامعه را در برگرفته، درمان کند.

آموزش عالی درگیر چالش‌های جدی شده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالرضا باقری ظهر امروز در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه اراک اظهار کرد: آموزش عالی یکی از مراکزی است که به واسطه اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست درگیر چالش‌های جدی شده و امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

وی تصریح کرد: اصلاح زیرنظام‌های آموزش عالی یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است، چرا آموزش عالی یکی از مراکزی است که به واسطه اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست درگیر چالش‌های جدی شده است.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید درد‌های جامعه همچون مشکلات اقتصادی، ریزگردها، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، کمبود آب و سایر مسائلی که امروز جامعه را در برگرفته، درمان کند.

باقری اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید به این سمت سوق پیدا کنند که محل رفع و رجوع مشکلات جامعه باشند.

وی با بیان اینکه مسیر دانشگاه‌ها در حال تغییر است، گفت: امروز بسیاری از مسائل جامعه وارد دانشگاه‌ها شده و جامعه به این باور رسیده که دانشگاه می‌تواند پاسخگوی درد‌های جامعه باشد و از مسیر راه حل‌های علمی می‌توان چالش‌ها را برطرف کرد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: اصلاح امور کاری ساده نیست، در عین حال عزم جدی در دولت دوازدهم برای اصلاح زیر نظام‌ها وجود دارد و طبیعی است که اقتضائات فعلی به اصلاح امور دامن می‌زند، اما باید به سمتی برویم که زیرنظام‌های آموزش عالی اصلاح شوند.

باقری گفت: مشخص کردن ماموریت‌های محوری برای دانشگاه‌های اصلی و اصلاح ماموریت‌های زیرنظام‌ها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: معلم همواره با فکر و ذهن انسان‌ها همراه است و تعلیم و تربیت توام با آموزش تخصصی، انسان موثری را تربیت و مسیر جامعه را متحول می‌کند.

قائم مقام وزیر علوم اظهار داشت: بخش عمده‌ای از پیشرفت کشور امروز مرهون تلاش‌های معلمان و اساتید است و باید قدردان این زحمات بود، در پیمایش ملی انجام شده در دهه ۷۰ و دهه ۹۰ شغل معلمی و تدریس در دانشگاه در زمره مشاغل تراز اول کشور بوده است.

باقری با اشاره به اینکه باید روح امید و اعتماد در بین نسل جدید و دانشجویان ایجاد شود اضافه کرد: با وجود همه مشکلات موفقیت‌های بسیاری از سوی دانشگاه‌های کشور حاصل شده و دانشجویان بسیاری در تمامی سطوح تربیت شده است.

وی بیان کرد: فاصله گرفتن نظام‌ها از ماموریت‌های اصلی، شکل‌گیری مراکز آموزش عالی متعدد و بعضا با ماموریت‌های موازی از جمله چالش‌های موجود در شاکله آموزش عالی کشور است.

قائم مقام وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز نهال‌های کوچک در دانشگاه‌ها رویش پیدا کرده است و باید این محیط تقویت و بسترسازی لازم برای توجه و ارائه راهکار برای رفع مشکلات کشور ایجاد شود.

باقری خاطرنشان کرد: حوزه آموزش دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی باید جدی گرفته شود و به آن اهمیت ویژه داد تا فارغ‌التحصیلان دارای مهارت تربیت شوند.

باقری ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد دلار اعتبار ارزی اختصاص یافته است که تجهیز شدن دانشگا‌ه‌ها از طریق این اعتبار ممکن می‌شود و لازم است که دانشگاه‌ها از منابع داخلی خود در امر تجهیز امکانات، بازآموزی کارشناسان و بکارگیری دانشجویان دکترا در کارگا‌ه‌ها استفاده لازم را داشته باشند و دانشگاه اراک هم به واسطه وجود مشاغل و صنایع مختلف در اراک و استان می‌تواند در راستای افزایش کیفیت آموزشی و مهارت‌آموزی دانشجویان تلاش داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه جدید قرار گیرد تقویت حوزه‌های فناوری در دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز رشد و هدفمند کردن تحقیقات اساتید و پایان‌نامه‌ها است.

باقری بیان کرد: با بیان کردن مشکلات دردی از جامعه دوا نمی‌شود بلکه ارائه راهکار راهگشای مشکلات جامعه است و اساتید باید به این سمت حرکت کنند.

در پایان مراسم تفاهم‌نامه پروژه طراحی و ساخت توربین ۳۰ کیلو واتی و پوشش دهی، بازسازی و تعمیر و بهبود و خواص سطحی ابزار شکل‌دهی بین دانشگاه اراک و شرکت ماشین سازی امضاء شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.