لبنان پس از ۹ سال، صبح فردا شاهد برگزاری اولین انتخابات پارلمانی خود تحت نظام انتخاباتی جدید است؛ انتخاباتی که بسیاری از تحلیلگران از هم‌اکنون حزب‌الله را پیروز آن می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، لبنان صبح فردا -یکشنبه- پس از ۹ سال شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود. این کشور پس از سال‌ها چانه‌زنی احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سرانجام سال گذشته صاحب قانون انتخاباتی جدیدی شد که انتخابات پارلمانی فردا نیز بر اساس همین قانون برگزار خواهد شد.

فردا؛ اولین زورآزمایی جدی جریان ۸ و ۱۴ مارس پس از ۹ سال

آخرین انتخاباتی که در لبنان برگزار شد در سال ۲۰۰۹ بود و از آن زمان، به دلیل عدم اجماع بر سر نحوه برگزاری انتخابات، دوره نمایندگی اعضای پارلمان تمدید شده است.

قانون انتخاباتی جدید لبنان
قانون جدید، لبنان را به ۱۵ حوزه انتخاباتی تقسیم می‌کند. در انتخابات امسال بیش از ۹۰۰ نامزد در قالب ۷۷ ائتلاف برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان که نیمی از آن (۶۴ کرسی) متعلق به مسیحیان و نیم دیگر متعلق به مسلمانان است، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در نظام انتخاباتی قبلی لبنان، حزبی که بیشترین آرا را در یک حوزه انتخابی به دست می‌آورد صاحب تمام آرای آن حوزه می‌شد، اما طبق قانون جدید لبنان، کرسی‌ها در هر حوزه به نسبت آرای احزاب توزیع خواهند شد.

همچنین طبق قانون انتخاباتی جدید لبنان، لبنانی‌های مقیم خارج از کشور برای اولین بار می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که همین مسئله پیش‌بینی نتیجه نهایی این انتخابات را کمی دشوارتر کرده است.

آرایش احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ لبنان
صحنه سیاسی لبنان متشکل از دو جریان اصلی ۸ و ۱۴ مارس و احزاب متحد آنهاست و همه نگاه‌ها اکنون به زورآزمایی این دو جریان در انتخابات پارلمانی فردا دوخته شده است.

حزب‌الله و احزابی چون تیار الوطنی الحر، تیار المردة، تیار التوحید، حزب دموکرات لبنان، حزب سوری ملی‌گرای سوسیال، جبهه کار اسلامی و حزب رابطة الشغیلة به جریان ۸ مارس تعلق دارند و از سوی دیگر، جنبش المستقبل سعد حریری نخست‌وزیر لبنان و احزاب دیگری مانند حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، جنبش چپ دموکراتیک و القوات اللبنانیه نیز تحت عنوان جریان ۱۴ مارس شناخته می‌شوند.

در حال حاضر، حزب‌الله با جنبش «امل» ائتلاف کرده، اما تأکید کرده است که هدف آن کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان برای تسلط بر دولت نیست.

فردا؛ اولین زورآزمایی جدی جریان ۸ و ۱۴ مارس پس از ۹ سال

چه جریانی پیروز انتخابات لبنان خواهد شد؟
طبق گزارش رویترز، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند که حزب‌الله و متحدانش (جریان  ۸ مارس) با تعداد کرسی‌هایی بیشتر از گذشته از انتخابات فردا بیرون خواهند آمد. در مقابل، کاهش آرای جنبش المستقبل سعد حریری تقریبا قطعی به نظر می‌رسد و به گفته ناظران، تمام تلاش او این است که این ریزش آرا را تا حدودی کمتر کند.

جنبش المستقبل در انتخابات ۲۰۰۹ توانست با حمایت عربستان اکثریت پارلمان لبنان را در دست بگیرد، اما از آن زمان تاکنون، اوضاع در این کشور با تغییرات زیادی مواجه شده است. در این میان، حتی گروگان گرفته شدن سعد حریری از سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و استفعای اجباری او در عربستان نیز نتوانست معادلات انتخاباتی لبنان را به نفع ریاض تغییر دهد. ضمن اینکه ورشکستگی شرکت ساخت و ساز سعودی «اوگر» که یکی از منابع اصلی درآمد خانواده حریری بود نیز طی سال‌های اخیر شبکه سیاسی سعد حریری در داخل لبنان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

با این حال، تحلیلگران غربی و منطقه‌ای معتقدند که حریری و متحدانش در انتخابات امسال نیز صاحب اکثریت پارلمان خواهند شد، اما آنچه مسلم است این است که حزب‌الله و احزاب موتلفه‌ی قدرتمندتری را در پارلمان در برابر خود خواهند دید.

گروهی دیگر از تحلیلگران نیز پیش‌بینی می‌کنند که حزب‌الله و متحدانش بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست خواهند آورد، اما در اینکه آن‌ها بتوانند دو سوم کرسی‌ها را برای اتخاذ تصمیمات بزرگی چون اصلاح قانون اساسی از آن خود کنند، تردید وجود دارد.

توزیع قدرت در لبنان پس از انتخابات
انتخابات پارلمانی لبنان فردا – یکشنبه- راس ساعت ۷ صبح به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت ایران) آغاز شده و تا ۷ شب ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود نتایج اولیه غیررسمی آن نیز ساعاتی پس از پایان رای‌گیری اعلام شود.

طبق قانون اساسی لبنان، سه جایگاه ارشد این کشور (شامل ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست مجلس) برای گروه‌های مذهبی عمده در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که رئیس‌جمهور باید مسیحی مارونی باشد، نخست‌وزیر باید مسلمان سُنی باشد و رئیس مجلس نیز باید مسلمان شیعه باشد.

به همین دلیل، با توجه به فضای سیاسی موجود، پیش‌بینی می‌شود که پس از انتخابات فردا، «نبیه بری» -سیاستمدار شیعه متحد حزب‌الله- مجددا به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شود. پس از آن، میشل عون، رئیس‌جمهور مسیحی لبنان، باید طبق قانون اساسی یک نماینده سُنی که دارای بیشترین میزان حمایت در میان نمایندگان پارلمان است را به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان نامزد کند که البته انتظار می‌رود او مجددا حریری را برای این سمت انتخاب کند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
حزب فقط حزب الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
حال وقت سرمایه گذاری ایران است باید نماینده داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
حال وقت سرمایه گذاری ایران است باید نماینده داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
ممنون از اطلاعات عالی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۰۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
لعنت به استعمارفرانسه که این قانون رادراونجابه ارث گذاشته.
آخرین اخبار