رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: بر اساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استفاده از مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس مندرج در قوانین منابع طبیعی و انفال در جنوب کرمان استفاده می‌شود.

استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در قوانین منابع طبیعیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان عباس درینی رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مجازات حبس از جمله مجازات‌های سنگین است و مضرات و آثار مخرب آن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اصولاً زندان کیفر مناسبی برای جرائم تعزیری سبک محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در بسیاری موارد شخصی که فاقد سابقه کیفری مؤثر بوده و به هر حال مرتکب جرمی شده است، زندان محلی برای تبدیل او به یک مجرم حرفه‌ای می‌شود و علاوه بر این بار اقتصادی سنگینی بر دوش مجموعه حاکمیت می‌گذارد.

درینی با اشاره به اینکه قانونگذار فصل‌های نهم و دهم از قانون مجازات اسلامی «مواد ۶۴ تا ۹۵» را به مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس اختصاص داده است، تصریح کرد: جرائم مربوطه به حوزه منابع طبیعی و انفال جز در موارد خاص معمولاً از جرائم تعزیری با درجه‌های پایین هستند که در مواد ۴۲ تا ۵۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب سال ۱۳۶۴ به آن‌ها اشاره شده است.

وی افزود: هیأت وزیران در آبان ماه سال ۱۳۹۶ به استناد ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اصلاحیه میزان جرائم مندرج در موارد فوق را به تصویب رساند و به عبارت دیگر به‌روزرسانی کرد و از طرف دیگر در ماده ۷۹ همین قانون و آیین‌نامه اجرایی آن بر مجازات‌های جایگزین و تکمیلی تأکید شده و وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل تابع آن جزو نهاد‌های پذیرنده موضوع آیین‌نامه قرار گرفتند.

درینی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با توجه به مضرات فراوان و اساساً کم فایده مجازات حبس برای دولت علاوه بر استقبال از مجازات‌های جایگزین حبس سیاست‌هایی را در این مورد ابلاغ کرده است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: تأکید معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها بر این است که ظرفیت بهره‌گیری از محکوم‌علیهم و نیز زمان و مکان‌های مورد بهره‌گیری پس از هماهنگی‌های لازم در سطح ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری صورت پذیرد.

وی افزود: در همین راستا و با تأکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان جلسه شورای حقوقی این اداره کل در بحث مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس مندرج در قوانین منابع طبیعی و انفال به ریاست ایشان تشکیل شد.

درینی اظهار کرد: پس از بحث و تبادل نظر با توجه به نیاز‌ها و شرایط ویژه منطقه جنوب کرمان و سیاست‌های کلی سازمان متبوع تصمیم‌هایی در این موارد اتخاذ شد و در همین راستا نیز جلسه‌های هماهنگی و هم‌اندیشی با رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و قضات حوزه‌های قضایی شهرستان‌ها تابعه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه‌ها رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری هر شهرستان و کارشناس حقوقی نیز حضور داشته که منجر به تعامل دو طرف و آشنایی هرچه بیشتر قضات با مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی شده است و آرای صادره از سوی مراجع قضایی حکایت از سودمندی و توفیق این هم‌اندیشی‌ها دارد که با توجه به ادامه این رویه در آینده نیز موجبات رضایت بیش از پیش طرفین و در نهایت مردم جنوب کرمان حاصل می‌شود.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: تمام این فعالیت‌ها در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی» صورت می‌پذیرد و نقش بسیار بزرگی در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و انفال دارد.
انتهای پیام/ح

استفاده از مجازات های جایگزین حبس در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار