عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: آمریکا برجام را برای مهار ایران می‌خواست و در این توافق به دنبال حل مشکلات کشورمان نبود.

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه برجام تا کنون تاثیری بر اقتصاد کشور نداشته است، اظهار کرد: با اینکه هدف برجام برداشته شدن تحریم‌ها بود اما نتوانست آن اهداف اقتصادی که ما دنبال می‌کردیم را برآورده کند.

وی تصریح کرد: اگرچه مقامات ما و طرف مقابل توافق هسته‌ای بارها اظهار می‌کردند که تحریم‌ها برداشته می‌شود و در الفاظ و کلمات حرف‌هایی هم در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها زده شد، اما در عمل این اقدام نه تنها صورت نگرفت بلکه تحریم‌ها افزایش پیدا کرد و هدف و مقصود ما از برجام محقق نشد.

جوکار با اشاره به اهداف آمریکایی‌ها از توافق برجام، بیان کرد: سیاست اولیه ایالات متحده برای نشستن در پشت میز مذاکره این بود که با جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای توافق کنند، اما در مسائل دیگر از جمله حقوق‌بشر، مسائل منطقه‌ای، مسائل موشکی، دفاعی و مبارزه با تروریسم اعمال فشار بیشتری بر تهران داشته باشد و تحریم‌ها را افزایش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اظهار کرد: تاکنون آثاری از برجام در سطح کشور از جمله در حوزه‌های سرمایه‌گذاری نمی‌بینیم و از زمان اجرایی شدن این توافق بحث لغو تحریم‌ها انجام نشده و تنها به طور موقت انجام می‌شد و طرف مقابل هر 120 روز یکبار این موضوع را تکرار کرد و همیشه به عنوان یک شمشیری بحث تمدید تعلیق تحریم‌ها را بالا نگه داشته‌ است و دائم تهدید می‌کند که از برجام خارج می‌شود.

وی افزود: امروز شاهد حرکات و رفتارهای فریبکارانه طرفین اروپایی هستیم، به طوری که با آمریکا یک جور صحبت می‌کنند و با ما جور دیگر و در بحث‌های منطقه‌ای، بحث‌های موشکی و سایر موضوعات کاخ سفید را همراهی می‌کنند.

جوکار اظهار کرد: اروپاییان همان نقشی را که به عنوان پلیس خوب و پلیس بد در مذاکرات و حین توافق داشتند، امروز هم در اجرای این توافق به همان شیوه رفتار می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه اگر برجام به طور واقعی اجرا شود در موضوعات تحریمی و دیگر مسائل تأثیرگذار است، گفت: موضوع اصلی این است که آمریکا برجام را برای مهار ما می‌خواست و در این توافق به دنبال حل مشکلات کشور ما نبود.

وی بیان کرد: طرف مذاکره کننده، برجام را به این دلیل می‌خواست تا ما از مسائل هسته‌ای دور شویم و آنچه را در موضوع هسته‌ای به عنوان دستاورد ملی شناخته می‌شد، از دست بدهیم و چیزی نداشته باشیم.

جوکار خاطرنشان کرد: طرف مقابل در برجام به دنبال این بود که به وسیله این توافق زنجیرهای محکم‌تری بر پای ما ببندد و در کنارش هیچ‌گونه منفعتی برای ما حاصل نشود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه بر جام یک حیله آمریکایی و غربی بود و آمریکا و اروپایی خارج نمی شوند آنها تاسیسات آب سنکین اراک را با برجام پر از بتن کردن قدرت هسته ای ایران تضعیف کردن و آمریکا با قیل و قال راه انداختن وضعیت ارزی و سرمایه گذاری خارجی و میشت مردم هدف قرار دادن حالا هم به سمت تنها قدرت بازدارندگی نظامی ما که موشک است هدف گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
ترامپ برای ما ارزشی نداره که بخواد شرط تعیین کنه .مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اقا سلام ، این برجام یک فریب بود ، امریکا به هیچ وجه از برجام خارج نخواهد شد اما مرتب قیل و قال میکند که این یک توافق بد بوده و میخواهد از آن خارج شود تا........اینکه شرکتهای اروپایی و خارجی از ترس احتمال خروج امریکا از برجام هرگز به سراغ سرمایگذاری در ایران نیایند.
آخرین اخبار