كارشناس سياست خارجی گفت: اگر ترامپ از برجام خارج شد و تحريم‌های ثانويه را اعمال كرد، ايران بايد برجام را تعليق كند.

خروج از برجام باعث پشیمانی آمریکا خواهد شدحسن بهشتی‌پور كارشناس مسائل سياست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سياست خارجی گروه سياسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به احتمال خروج آمريكا از برجام، اظهار كرد: به احتمال زياد ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، اما اگر چنين تصميمی اتخاذ كرد بايد دو سناريو كلی را مدنظر قرار دهيم.

كارشناس مسائل سياست خارجی بيان كرد: سناريوی اول بر اين مبنا است كه آمريكا ضمن خروج از برجام تحريم‌های ثانويه را نيز وضع كند كه بر اساس آن ساير كشورهای ديگر نيز درگير می‌شوند و مانع از تعامل اقتصادی آنها با كشورمان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چنين سناريويی عملی شود برجام كاربرد اصلی خود را از دست می‌دهد.

بهشتی‌پور اظهار كرد: در برابر چنين اتفاقی و بازگشت دوباره تحريم‌های ثانويه، ايران بايد برجام را تعليق كند و اقداماتی انجام دهد كه موجب پشيمانی واشنگتن شود.

كارشناس مسائل سياست خارجی گفت: برای پشيمان كردن آمريكا، ايران بايد غنی سازی ٢٠درصدی را از سر بگيرد و سانتيريفيوژهای خاموش شده را دوباره وارد چرخه سوخت كند.

وی افزود: اگر برجام به طور كلی كنار گذاشته شود دوباره بحث مذاكره مطرح می‌شود كه موجب از سرگيری روند گذشته می‌شود.

كارشناس سياست خارجی تصريح كرد: سناريوی دوم بر اين مبنا است كه ترامپ از برجام خارج شود، اما تحريم‌های ثانويه را وضع نكند.

بهشتی‌پور ادامه داد: در اين وضعيت بهتر است ايران تعامل اقتصادی خود را با كشورهای ديگر همچون اروپايی‌ها، ژاپن و هند ادامه دهد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: منافع ايران اقتضا می‌كند كه مناسبات اقتصادی همچنان حفظ شود، زيرا ما مناسبات اقتصادی با آمريكا نداريم و شریک اقتصادی ما ساير دولت‌ها هستند.

انتهای پيام/

 

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
امریکا از برجام خارج نمی شود . فقط شعله قیل و قال خروج از برجام را زیاد میکندچرا؟ 1- برای عدم توافق هر شرکت خارجی با ایران 2- باجگیری از اتحادییه اروپا ...... بابا شما این ترامپ خبیث را هنوز نشناخته اید .
آخرین اخبار