شهردار کرمان به‌همراه جمعی از مدیران شهرداری با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در اجرای پروژه‌های شهریبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در این دیدار ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به مثلث مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به شهری توسعه‌یافته، باید سه ضلع مثلث مدیریت شهری شامل شهروندان، شورای اسلامی شهر و شهرداری، با هم تعامل داشته باشند.

حمید ملانوری افزود: مهم‌ترین ضلع این مثلث، شهروندان هستند که باید با برنامه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، تلاش کرد تا گروه‌های مختلف مردمی، خود را در زمینه‌ی توسعه‌ شهر و زندگی بهتر شهروندان مسئول بدانند و در این راستا به مدیریت شهری کمک کنند.

وی ادامه داد: وقتی مردم توجیه شوند، مطالبات‌شان واقعی می‌شود و سهم خود را نیز برای اداره امور شهر پرداخت می‌کنند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان بر ورود خیران به عرصه‌ی کمک به مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: خیران باید در اجرای پروژه‌های شهری ورود کرده و به شهرداری کمک کنند.

ملانوری با بیان این‌که در شهر کرمان در زمینه‌ی مسایل شهری نسبت به سایر کلان‌شهر‌های کشور کوتاهی‌هایی دیده می‌شود، گفت: مردم دوست دارند همواره چیز‌های نویی در شهرشان ببینند؛ بنابراین، باید تلاش کنیم با کمک خود مردم، شهر کرمان از خمودگی خارج شود.

وی افزود: اگر حوزه‌ فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان تقویت شود، می‌تواند در حوزه‌ افزایش مشارکت مردم با شهرداری تأثیرگذار باشد.

ملانوری به دیدگاه‌های نو، خلاقانه و ابتکاری استاندار کرمان در زمینه‌ مدیریت استان و هم‌چنین مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: استاندار کرمان اعتقاد دارد آبادانی شهر باید با سرعت اتفاق بیفتد.

وی ضمن تأکید بر اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های در دست اجرای شهری گفت: هم‌چنین باید پروژه‌ها و طرح‌های جدید دیگری در شهر کرمان اجرا شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان این‌که شهر کرمان وسعت بالایی دارد، تصریح کرد: متأسفانه شهر کرمان در ادوار مختلف در سطح توسعه یافته و اکنون این شهر وسعت بالا و تراکم جمعیتی پایینی دارد و این معضل، خدمت‌رسانی را برای شهرداری کرمان دشوار کرده است.

ملانوری با اشاره به حضور افراد آگاه در حوزه‌های مدیریتی مختلف استان کرمان گفت: اگرچه مطالبه‌گری مردم کرمان به‌دلیل نجابت‌شان کم است، اما همواره عملکرد‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به‌ویژه در انتخابات‌ها تأثیر عملکرد‌های مدیران را می‌بینیم.
وی افزود: هم‌چنین وجود نیرو‌های تأثیرگذار کرمانی در جایگاه‌های مختلف کشور، وظیفه و مسئولیت ما را به‌عنوان مدیران استانی و شهری سنگین‌تر می‌کند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان این‌که شهر کرمان به‌عنوان مرکز و پیشانی استان، برای مدیران استانی بسیار اهمیت دارد، گفت: قطعاً در زمینه‌ی آبادانی شهر کرمان، در کنار شهرداری کرمان خواهیم بود.

شهردار کرمان نیز در این دیدار ضمن ارایه‌ گزارشی از وضعیت شهرداری کرمان گفت: رکود در ساخت‌و‌ساز موجب کاهش درآمد‌های شهرداری در سال‌های اخیر شده است؛ ضمن این‌که آغاز پروژه‌های مختلف شهری همزمان با رکود مالی در شهرداری، مشکلات زیادی برای شهرداری کرمان به‌وجود آورده است.

سیدمهران عالم‌زاده به بدهی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری کرمان اشاره کرد و با بیان این‌که ۵۰ درصد از این میزان بدهی، مربوط به پروژه‌های قرارگاه خاتم است، گفت: ۵۰ درصد از بدهی‌ها هم مربوط به پروژه‌هایی است که طی سال‌های گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به نگرش شورای اسلامی شهر کرمان برای واقعی‌سازی بودجه‌ شهرداری کرمان گفت: در سال گذشته از بودجه‌ی ۶۵۰ میلیارد تومانی شهرداری کرمان، ۳۷۰ میلیارد تومان محقق شد و شورای اسلامی شهر کرمان هم بر همین اساس بودجه‌ امسال شهرداری را ۵۲۰ میلیارد تومان تعیین کرد که ۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ در قالب فاینانس است.

شهردار کرمان افزود: در کنار تمام بدهی‌های شهرداری، بدهی به نیروی انسانی کار را دشوارتر می‌کند.

عالم‌زاده ادامه داد: در بدو ورود من به شهرداری کرمان، حقوق نیرو‌های شرکتی شهرداری، چهار تا شش ماه معوق شده بود که در پایان سال بخشی از حقوق معوق این نیرو‌ها پرداخت شد.

وی با بیان این‌که امیدواریم در سال‌جاری با مساعدت استاندار، معاونان استاندار و مدیران استانی مربوط، از محل منابع استانی به شهرداری کمک شود، گفت: در سال گذشته فقط ۲.۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی در قالب اوراق خزانه به شهرداری کرمان پرداخت شد و این در حالی است که در سال‌های گذشته پنج درصد از بودجه‌ استان به شهرداری کرمان تخصیص پیدا می‌کرده است.

شهردار کرمان افزود: شهرداری کرمان علاوه بر خدمت‌رسانی به شهر کرمان، به سایر روستا‌ها و شهر‌های مجاور هم در حوزه‌های مختلف ازجمله آتش‌نشانی خدمت‌رسانی می‌کند؛ ضمن این‌که شهر استان به‌عنوان مرکز استان، پذیرای مردم سایر نقاط استان است و به‌طور مثال جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی در شهر کرمان، بسیار بیش‌تر از سایر شهر‌های استان است؛ بنابراین، باید در تخصیص اعتبارات به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده که جمعیت ملاک است، بازنگری شود.

عالم‌زاده با بیان این‌که مشکلات شهرداری کرمان زیاد است، گفت: علی‌رغم تمام مشکلاتی که شهرداری کرمان با آن روبه‌روست، همواره توقعات مختلفی نیز از شهرداری وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه با وجود تمام مشکلات حتی عدم پرداخت حقوق، مجموعه‌ نیروی انسانی شهرداری با عرق و غیرتی که به شهرداری دارند، پای کار ایستاده‌اند.

شهردار کرمان ادامه داد: نیرو‌های کارگری شهرداری، علی‌رغم این‌که گاهی حقوق آن‌ها تا پنج ماه معوق شده، اما هم‌چنان با کیفیت به کار خود ادامه داده‌اند که جا دارد از تمام آن‌ها تشکر کنم.

عالم‌زاده نصب دوربین‌های پایش تصویری در شهر کرمان را نیز ضروری دانست و گفت: در این زمینه سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده که در قالب BOT در تمام نقاط شهر دوربین نصب و هزینه‌ آن را از محل جرایم دریافت کند.

وی به وجود محله‌های کمتربرخوردار در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: استاندار محترم باید برای کرمان هم معین اقتصادی تعیین کند تا معین اقتصادی در کنار شهرداری‌های مناطق یک، سه و چهار قرار گیرد و درنهایت شاهد حرکت‌های مطلوبی در زمینه‌ اقتصادی و اجتماعی در نقاط کمتربرخوردار شهر کرمان باشیم.

شهردار کرمان بر استفاده از ظرفیت خیران در پروژه‌های شهری هم تأکید کرد و گفت: خیران می‌توانند به‌طور مثال در ساخت بوستان‌ها و خیابان‌ها ورود کرده و آن بوستان و خیابان را به نام خودشان نام‌گذاری کنند.

عالم‌زاده افزود: مردم همواره از پارک‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین، ساخت این‌گونه پروژه‌های شهری، برای خیران به عنوان باقیات صالحات باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ح

خیران باید درحوزه مدیریت شهری کمک کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار