برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم بهاری شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، موزه آبگینه و سفالینه‌های‌ ایران در تهران است که در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع واقع شده و در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است‌ و بهتر است بدانید که تالار یک و دو موزه آبگینه در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی آن قرار دارد. این موزه، موزه تخصصی شیشه و سفال است.

موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران در تهران

تاریخچه موزه آبگینه تهران

در تشریح تاریخ ساختمان موزه آبگينه می‌توان گفت که این مجموعه  به خودی خود می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنر، ديدنی و جذاب باشد. این مجموعه تا سال 1330 خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به مدت 7 سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت.

پس از اینکه ساختمان موزه آبگینه به مدت 7 سال در اختیار موزه مصر بود، به ترتیب برای مجموعه‌هایی مثل سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی مورد استفاده بود و  تغییرات آن شروع شد.

طرح‌های متنوع و زیبایی که در دَر و پنجره‌های نفیس موزه آبگینه و سفالینه مورد استفاده قرار گرفته است، معماری زیبای هنرمندان دوران سلجوقی را تداعی می‌کند.

موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران در تهران

قدیمی‌ترین شیشه‌های موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است.

شیشه‌ها و سفال‌های طبقه اول نیز مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ است که قدیمی‌ترین سفال دست‌ساز از دوران اشکانی به دست آمده است. تالار صدف به علت شباهت شکل آن به صدف نیمه باز به این نام خوانده می‌شود و شامل انواع سفال‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است.

بخش های مختلف  موزه آبگینه و سفالینه های ایران

موزه آبگینه و سفالینه ایران شامل بخش‌های اداری (زیر زمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است. کتابخانه نیز در ضلع شمال غربی واقع شده است که بیش از 4 هزار جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی، تاریخ و هنر را در خود جای داده است.

در ضلع شمالی محوطه موزه آبگینه و سفالینه ایران بناهایی برای تکمیل مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس‌های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار گرفته است.

موزه آبگینه تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی

موزه آبگینه با تلفیقی از معماری ايرانی و اروپايی ساخته شده است و پله‌های آن به سبک روسی طراحی شده‌اند، اما در جای جای آن، هنر استادکاران ايرانی چشم دوستداران هنر را نوازش می‌دهد.

جالب است بدانید منبت کاری‌های درها و پله‌ها، در گچ بری‌های سقف‌ها و ستون‌ها و آيينه کاری‌هايی به موزه آبگینه و سفالینه حال و هوای کاملا ايرانی داده‌اند. پس از انقلاب اسلامی در سال 1368 به آينه کاری‌های طبقه دوم بخش‌هايی اضافه شد که در آن‌ها مضامين مذهبی و انقلابی مشاهده می‌شود.

موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران در تهران

از بارزترين ويژگی‌های طراحی داخلی موزه آبگينه می‌توان به طراحی منحصر به فرد ويترين‌ها و ايده‌های ابتکاری که هولاين طراح اتریشی آن، در اين زمينه به کار گرفته اشاره کرد.

ويترين‌هايی که در موزه آبگینه و سفالینه وجود دارد  گاه با الهام از ستون‌های تخت جمشيد، گاه با الهام از کاخ تچر داريوش هخامنشی و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی شده‌اند و در نوع خود بی‌نظير و منحصر به فرد هستند، همچنین تزئینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نمای آن هم در 50 نوع است‌.

موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران در تهران

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران برای رفتن به موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه‌های‌ ایران در تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55 واقع شده است و برای رفتن به این موزه می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط یک مترو تهران در ایستگاه سعدی از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان جمهوری به سمت غرب به خیابان سی‌تیر و موزه آبگینه برسید یا از اتوبوس‌هایی که از خیابان جمهوری می‌گذرند، مثل اتوبوس‌های میدان بهارستان - میدان جمهوری استفاده کنید.

در ایستگاه پل حافظ پیاده شوید و در خیابان جمهوری به سمت شرق بروید و پس از 5 دقیقه پیاده روی به خیابان سی‌تیر برسید. می‌توانید با انتخاب خط یک مترو و ایستگاه سعدی، از فهرست اتوبوس‌هایی که در خیابان جمهوری تردد می‌کنند باخبر شوید. این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد، پس اگر قصد بازدید از موزه در ایام غیر تعطیل را دارید، باید مجوز تردد در طرح ترافیک تهران را خریداری کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار