دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) هشدار داد.

گوترش: خروج آمریکا از برجام پیامد‌های ناگواری به همراه خواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی صهیونیستی جروزالم پست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، صبح پنجشنبه در مصاحبه‌ای با بی بی سی نسبت به پیامدهای ناگوار خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) هشدار داد.

گوترش توافق هسته‌ای ایران را «یک پیروزی دیپلماتیک مهم» خواند و گفت تا زمانی که جایگزین مناسبی برای توافق هسته‌ای در دسترس نباشد، برجام باید حفظ شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: «تا زمانی که گزینه جایگزین خوبی در اختیار نداشته باشیم، نباید آن (برجام) را لغو کنیم.» وی در ادامه نسبت به عواقب ناگوار این اقدام احتمالی (خروج از برجام) هشدار داد.

رویترز گزارش داد مقامات کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنان درباره خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران تصمیم‌گیری نکرده است.

در گزارش رویترز آمده است تنها دلیلی که رئیس جمهور آمریکا ممکن است به خاطر آن در توافق هسته‌ای ایران باقی بماند، «حفظ اتحاد» با فرانسه خواهد بود.

ترامپ تا روز 12 مِه (22 اردیبهشت) فرصت دارد تا درباره ادامه تعلیق برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم‌گیری کند. یکی از مقامات کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود گفت ممکن است تصمیم ترامپ، خروج کامل از توافق هسته‌ای نباشد. این در حالی است که این منبع جزئیات بیشتری درباره این تصمیم احتمالی بیان نکرد.

ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درباره برنامه هسته‌ای ایران علی‌رغم تایید پی در پی پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای از جانب بازرسان سازمان ملل متحد، می‌تواند بهانه‌ای جدید در اختیار آمریکا قرار دهد.

ترامپ، توافق ایران و کشورهای 1+5 را که شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان می‌شوند، «یکی از بدترین توافق‌هایی که تا به حال می‌شناسم» معرفی کرده است.

یک مقام دیگر از کاخ سفید گفت از آنجا که به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران قاطعانه باشد، مشاوران وی برای تغییر نظر او تلاش زیادی نمی‌کنند.

انتهای پیام/

تاکید دبیرکل سازمان ملل بر لزوم پایبندی به برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار