رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز گفت: مدرسه بین‌المللی تابستانی پدیده گرفت با مشارکت محققان ایرانی فرانسوی و به مناسبت پدیده گرفت کامل ماه و نیز پدیده نادر تقارن مریخ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ سهراب احمدی رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز گفت: پژوهشکده فیزیک دانشگاه تبریز افتخار دارد مدرسه بین‌المللی تابستانی ایرانی-فرانسوی اخترفیزیک را طی روز‌های ۵ و ۶ مرداد ۱۳۹۷ برگزار کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف برپایی این مدرسه بین‌المللی اضافه کرد: فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر در زمینه آشنایی با پدیده گرفت و نقش ویژه آن‌ها در شناسایی مجهولات حوزه اختر فیزیک از اهداف عمده این مدرسه است.

رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز تصریح کرد: مدرسه بین‌المللی تابستانی پدیده‌گرفت فرصت مناسبی برای محققان و علاقمندان به ویژه دانش‌پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانی‌های متخصصان برجسته مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره برده و به بحث و تبادل نظر بپردازند.

احمدی افزود: این مدرسه بین‌المللی علاوه بر انتقال تجربیات و تبادل دانش بین اساتید و محققان، بستر مناسبی را برای تشویق پژوهشگران، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و سایر علاقمندان را برای ورود به حوزه‌های نوین اختر فیزیک فراهم خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به مشخصات پدیده گرفت در این ایام تصریح کرد: دو پدیده مهم نجومی در این ایام روی خواهد داد، اولی گرفت کامل ماه است که در تبریز قابل رویت است.

احمدی خاطرنشان کرد: در پدیده دوم نیز موقعیت سیاره سرخ مریخ در نزدیک‌ترین فاصله از کره زمین در تاریخ ۲۷ ژانویه که در این موقع سیاره مریخ در آسمان با شدت نور بیشتری حتی در نزدیکی‌های افق پایین ظاهر خواهد شد.

به گفته وی مدت گرفت ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه است و زمان گرفت کامل: ۵۶'۴۲،۱ خواهد بود.

احمدی در ادامه همچنین با اشاره به کمیته‌های علمی و اجرایی اعضای ایرانی و فرانسوی گفت: کمیته علمی اعضای ایرانی (علی عجب‌شیری‌زاده (دبیر)، احسان توابی، اسداله قمری نژاد و علی ابراهیمی سراج) و اعضای فرانسوی نی (ژان پییر روزلوت، سرژ کوچمی، ژان لوک مارتین، سیلویه لورنت، فیلیپ مورال، پاتریس گارموت و ژان موته) است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، شرکت و ثبت‌نام در این مدرسه می‌توانند به نشانی اینترنتی http://riapa.tabrizu.ac.ir/fa مراجعه کنند. 

 

انتهای پیام/ش

دانشگاه تبریز میزبان برگزاری مدرسه بین‌المللی تابستانی پدیده گرفت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.