خبرگزاری فرانسه اعلام کرد اروپایی‌ها اتفاق نظر دارند که اطلاعاتی که بنا بر اعلام اسرائیل به دست آمده است، نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اروپایی‌ها روز سه شنبه صراحتا اعلام کردند اطلاعاتی که بنا بر اعلام اسرائیل توسط جاسوسان این رژیم در تهران به دست آمده است، نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است، زیر سوال ببرد.

فرانسه، انگلیس و اتحادیه  اروپا که همگی طرفدار حفظ این توافق تاریخی هستند، اعلام کردند اطلاعاتی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در محکومیت توافق هسته‌ای ایران ارائه کرد، فقط «اعتبار» آن را تقویت می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با استناد به نتایج گزارش‌های خود در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد برخلاف آنچه که نتانیاهو می‌گوید، پس از سال ۲۰۰۹ «هیچ نشانه معتبری» از فعالیت‌های مربوط به توسعه سلاح هسته‌ای در ایران دیده نمی‌شود.

نتانیاهو روز سه شنبه در شبکه سی ان ان آمریکا در دفاع از اظهارات مضحک خود گفت: «هیچ کس بهتر از اسرائیل درباره ایران اطلاعات ندارد. هیچکس به دنبال رویارویی مسلحانه با ایران نیست.»

نخست وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه به زعم خود از آنچه که آن را یک دستاورد استثنایی جاسوسان اسرائیلی در تهران معرفی کرد، پرده برداشت و مدعی شد «شواهدی قطعی» از وجود یک طرح مخفی ایران برای مجهز شدن به سلاح هسته‌ای وجود دارد!

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد نتانیاهو پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را زیر سوال نبرده است.

فرانسه نیز اعلام کرد اظهارات نتانیاهو «اعتبار» این توافق را تقویت می‌کند. همچنین در لندن، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد این اظهارات بر «اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران» تأکید می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از توافق هسته‌ای ایران دفاع و در عین حال اعلام کرده است موافق تکمیل آن به خصوص در زمینه کنترل فعالیت هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ و برنامه موشک‌های بالستیک ایران است.

در پی این واکنش‌ها، ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل در رادیو نظامی اسرائیل «دورویی اروپایی‌ها» را محکوم و در عین حال اذعان کرد: «ایرانی‌ها تا به اینجا به توافق ۲۰۱۵ پایبند بوده اند.»

در آمریکا، مسئولان دولت دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت داشتند از اظهارات نتانیاهو انتقاد کردند. دن پاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل در صفحه توئیتر خود نوشت: «محتوای این اظهارات چیز جدیدی نیست. ترامپ پیشتر تصمیم خود را گرفته است. این نمایش (نتانیاهو) با هماهنگی با تیم او، مدرکی است برای توجیه این تصمیم.»

به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت «این اسناد در واقع غذای دوباره گرم شده‌ای است که برای بهبود وجهه نتانیاهو که خود را ضامن امنیت اسرائیل می‌داند، مطرح شده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا مسخره اس
واقعا که !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا مسخره اس
واقعا که !
آخرین اخبار