رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه ما در تفاوت‌گرایی و سندیت‌گرایی محض به سر می‌برد.

وحدت در حین کثرت ضرورت فراموش شده در جامعه اسلامی استبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری و تجلیل از مقام معلم با حضور مسئولان و جمعی از صاحبنظران و استادان دانشگاه  در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم عماد افروغ، جامعه‌شناس و رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهید مطهری الگوی روشنی برای جامعه است،  اظهار کرد: شهید مطهری خودش و الگوی رفتاریش به روش تبدیل شده است.

افروغ با تاکید بر اینکه شهید مطهری شخصیتی فراگیر دارد، گفت: شهید مطهری دارای ساختار و مضمون خاص نیست مانند آهنگ قرآن که دارای مضامین متکثر است و مخاطب واحد ندارد.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید مطهری  تفکرات متعددی دارد، گفت: یکی از هنرهای شهید مطهری این است که مضامین فکری او موضوع واحدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در این عصر وحدت در عین کثرت فراموش شده است، اظهار کرد: جامعه ما در تفاوت‌گرایی و سندیت‌گرایی محض به سرمی‌برد.

اصلاح دینی محور دغدغه شهید مطهری بوده است

در ادامه حجت‌الاسلام سروش محلاتی، پژوهشگر دینی، با بیان اینکه مسئله اصلاح دینی محور دغدغه‌های شهید مطهری بوده است، گفت: ما شهید مطهری را به عنوان فقیه و مجتهد می‌شناسیم که در کنار او فقهای دیگری رشد کردند.

سروش محلاتی با بیان اینکه کسانی که دغدغه اصلاح دینی را داشته باشند بسیار نادر هستند گفت: امتیاز شهید مطهری نسبت به علمای دیگر تفکری است که او در زمینه اصلاح دینی داشته است و هیچ متفکر دیگری را نمی‌توان در رده ایشان قرار داد.

این پژوهشگر دینی در خصوص اینکه اسلام دارای دو جریان است عنوان کرد: جریان بیرون از اسلام مانند حضور پروتستان در مسیحیت است که در تلاش بودند مسیحیت را اصلاح کنند جریان دوم جریان اصلاح دینی در دنیای اهل سنت است مانند شیخ محمد عبدو یا اقبال لاهوری که به اصلاح جامعه دینی پرداختند.

وی با بیان اینکه مسئله اصلاح دینی در حوزه اندیشه شیعی است عنوان کرد: ما در جامعه اسلامی دچار انحطاط فکری هستیم که از تفکر اصیل اسلامی فاصله گرفتیم و درک درستی از اسلام نداریم و تا زمانی که درک خود را از اسلام تصحیح نکنیم عمل ما هم اصلاح نخواهد شد.

سروش محلاتی با توجه به گفته‌های شهید مطهری در خصوص اینکه حقیقت اسلام در روح ما نیست گفت: کسی که چنین تفکری داشته باشد طبیعتا انگیره قوی پیدا می‌کند و نگاهش در تغییر دین تفاوت پیدا می‌کند.

دغدغه علم در جامعه دینی وجود ندارد

وی با توجه به گفته‌های شهید مطهری ادامه داد: طرز تفکر مسلمانان درباره اسلام آسیب دیده  و رفتار ما بهترین وسیله برای تبلیغ اسلام است و احتیاجی به تبلیغ دشمن علیه اسلام نیست؛ قسمت‌هایی از دین حذف شده و اولین قدم این است که بخش‌های حذف شده بازگردد.

سروش محلاتی درخصوص اینکه یکی از علائم انحطاط دین این است که ما از نظر علمی عقب افتاده‌ایم عنوان کرد: دغدغه علم در جامعه دینی ما وجود ندارد در حالی که علم یک دستور دینی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار