تحلیل گر بازار سرمایه گفت: گمانه زنی‌های میان مدت سرمایه‌گذاران، منجر به ایجاد نوسانات زودگذر بازار‌ها شده و به نوبت بازار‌ها را ملتهب می‌سازد.

جمعه// فراز و نشیب‌های تالارشیشه‌ای در هاله ای از ابهامامیرعلی امیرباقری، تحلیل گر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته اظهار کرد: رفتار شیفته سار جریان آزاد نقدی ناشی از اخبار کوتاه مدت و گمانه زنی‌های میان مدت سرمایه‌گذاران، منجر به ایجاد نوسانات زودگذربازار‌ها شده و به نوبت بازار‌ها را ملتهب می‌سازد. پس از استقرار نظام منضبط ارزی دولت و سخنان رییس بانک مرکزی رفته رفته زاویه بین بازار آزاد و دولتی بیشتر شده و همبستگی آنها کاهش می‌یابد.

وی افزود: در این میان ورود دولت و بانک مرکزی جهت یکپارچه سازی این بازار‌ها و بازآرایی سیاست‌های اقتصادی متناسب با شرایط روز، ضروری به نظر می‌رسد. ابهام در شرایط ارزی حوزه صنعت و گریز نقدینگی، بازار سرمایه را با رکودی سخت مواجه ساخته است. رکودی که تا روشن شدن همه ابعاد سیاست خارجی و داخلی و اقتصادی، دامنگیر بازار خواهد بود.

امیرباقری تصریح کرد: در روز شنبه، ۹۷/۲/۸ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۴۳۸ و ۱۸۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۸۰ و ۱۲۲۰ میلیارد ریال مورد دادوستد واقع شد. در این روز کلیه شاخص‌ها یکپارچه قرمزپوش بودند. شاخص بورس با افت ۵۴ نقطه پایه به سطح ۹۴۲۸۴ واحد رسید. شاخص کل هموزن با افت ۷۴ نقطه پایه مواجه شد و به سطح ۱۶۷۱۱ بازگشت. در این میان شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با افت نزدیک به یک درصد به سطح ۴۱۸۳ واحد رسید. آیفکس نیز با افت حدود نیم درصدی مواجه شد و به رقم ۱۰۵۵ واحد بازگشت. فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر کاهشی را بر شاخص نهادند. شبریز، تایرا و فولاد در صدر ارزش ریالی معاملات قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد‌های خودرویی و بانکی بود.

وی ادامه داد: یکشنبه مورخ ۹۷/۲/۹، بازار بورس میزبان معامله ۴۱۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۹۴ میلیارد ریال بود. در بازار فرابورس تعداد ۱۳۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۶۹۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. کلیه شاخص‌های مهم بازار، با افتی یکپارچه مواجه شدند. شاخص بازار دوم با ۸۰ نقطه پایه ریزش بیشترین کاهش را در میان شاخص‌ها داشت. شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بترتیب با افت ۵۱ و ۵۶ نقطه پایه به سطوح ۹۳۸۰۶ و ۱۶۶۱۷ واحد بازگشتند. آیفکس نیز با افت ۳۴ نقطه پایه به رقم ۱۰۵۱ واحد رسید. نماد‌های فارس، جم و فولاد بیشترین تاثیر کاهنده بر شاخص را ثبت کردند. نماد‌های امید، فارس و قشرین بیشترین ارزش معاملاتی را در این روز داشتند.

این تحلیل گر بازار سرمایه افزود: روز دوشنبه، مورخ ۹۷/۲/۱۰، در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۴۲۴ و ۲۳۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۸۲ و ۳۰۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. اکثر شاخص‌های عمده بازار در این روز روندی منفی را تجربه کردند. بطوریکه ارزش بازار بورس و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افت بیش از یک درصد مواجه شدند. شاخص کل با افت ۲۳ نقطه پایه به رقم ۹۳۵۸۷ واحد رسید. در این میان شاخص فرابورس ۱۰ نقطه پایه رشد کرد و به سطح ۱۰۵۳ واحد رسید. نماد‌های جم، فارس و فولاد بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. نماد‌های امید، فولاد و وتجارت در صدر ارزش ریالی معاملات قرار گرفتند.

امیرباقری درپایان گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته، سه شنبه ۹۷/۲/۱۱، در بازار بورس تعداد ۶۲۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۴۸۸ میلیارد ریال معامله شد. شاخص کل بازار با ۲۵ واحد افزایش به رقم ۹۳۶۱۲ واحد رسید. شاخص کل هموزن با کاهش ۳ واحدی روبرو شد و به رقم ۱۶۶۱۰ بازگشت. نماد‌های آپ، شبندر و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس نهادند. نماد‌های وتجارت، خساپا و وبصادر بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بازار فرابورس نیز تعداد ۲۴۴ میلیون برگه اوراق به ارزش ۱۲۳۱ میلیارد ریال مبادله شد. آیفکس با رشد ۴.۶ واحد به رقم ۱۰۵۷ واحد رسید. نماد مارون بیشترین تاثیر مثبت و نماد وگردش بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس نهادند. بیشترین ارزش معاملات کماکان در اختیار اوراق تامین مالی بود.

انتهای پیام/

شاخص بورس کاهشی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار