کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: زمینه‌های اختلاف و جدایی در بین کشورهای عربی شدیدتر از روحیه تعامل است.

نا تو عربیاصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به مطرح شدن موضوع ناتوی عربی و اتحاد نظامی بین کشورهای عرب منطقه، اظهار کرد: بحث ناتوی عربی از چند دهه قبل بین کشورهای عربی مطرح بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به سبب القائات منفی که از طرف رژیم صهیونیستی و آمریکا  نسبت به  انقلاب در بین کشورهای عربی وجود داشت، شدت پیدا کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عربستان با ادعای رهبری جهان عرب در تلاش بود با فشار آمریکا در بین کشورهای عربی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همبستگی ایجاد کند که در نهایت شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت.

وی ادمه داد: شکل گیری ارتش عربی  به دلیل اختلافات در بین کشورهای عربی  و رقابتی که در بین دولت‌های این منطقه در زمینه نظامی وجود داشت، میسر نشده است. 

زارعی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به قوت گرفتن قدرت مقاومت در منطقه و حضور و نفوذ انقلاب اسلامی در جهان عرب به خصوص در بین کشورهای منطقه، عربستان سعی خود را برای تشکیل یک ائتلاف عربی در دستورکار قرار داده که نقش آمریکایی‌ها نیز غیرقابل اغماض است.

زارعی با اشاره به  بحث خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تصریح کرد: با حل و فصل اختلافات موجود  بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی که با محوریت عربستان گام‌های اولیه آن برداشته شد، ریاض روابط بسیار گسترده خود با تل آویو را علنی کرد، بنابراین تلاش‌های صورت گرفته  در راستای  شکل گیری ائتلافی عربی  بود.

وی اضافه کرد: علی رغم اینکه  در موضوع یمن، عربستان موفق شد برخی کشورهای عربی را با خود همراه کند، تشکیل یک ارتش فراگیر عربی که مانند ناتو ایفای نقش کند و در راه دفاع از منافع جهان عرب حرکت کند، غیرممکن است و همچنان این اختلافات وجود دارد.

کارشناس غرب آسیا با اشاره به اینکه اختلافات موجود در شورای همکاری خلیج فارس نشان می‌دهد زمینه‌های اختلاف و جدایی در بین کشورهای عربی شدیدتر از روحیه تعامل است، خاطرنشان کرد: وجود جریان مقاومت در منطقه و قدرت گیری آن موجب اختلاف کشورهای عربی شده است، بنابراین تلاش عربستان برای تشکیل ائتلاف نظامی با همکاری کشورهای عربی در عمل و واقعیت دست نیافتنی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار