معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:پیش بینی می کنیم شاهد بازدید چهار میلیون نفر از نمايشگاه کتاب تهران باشیم و این روند ادامه دار باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه خیلی خوشحالیم مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نیمه شعبان مقارن شده است، افزود:نیمه شعبان  یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان و به ویژه شیعیان است که این تقارن را به فال نیک می گیریم.

وی با بیان اینکه افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مقارن است، ادامه داد:از 9 سالگی انقلاب اسلامی این نمایشگاه شروع شده است و در حال حاضر سی و یکمین دوره آن را برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه ایران سرزمین کتاب و شعر است و مردمانی کتاب دوست و اهل ادب هستیم، ادامه داد: امیدواریم مردم ما با استقبال از این دوره نمایشگاه کتاب،میراث کشورمان را که کتاب و شعر است احیا کنند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:پیش بینی می کنیم شاهد بازدید چهار میلیون نفر از نمايشگاه کتاب تهران باشیم و این روند تا جایی ادامه پیدا کند که بگوییم کل جمعیت ایران از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

شهر آفتاب انتظاراتمان را برآورده نکرد

دهقانی، معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های حوزه نشر این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جایگاهی داشته باشد بیان کرد: دو سال گذشته به شهر آفتاب کوچ کردیم اما آنچه که انتظار داشتیم برآورده نشد.

وی با بیان اینکه به جایگاه قبلی نمایشگاه بین المللی کتاب مصلای تهران برگشتیم، ادامه داد: مصلای تهران در روزهای اول آمادگی لازم را نداشت اما به همت مدیران مصلای تهران و شرکت های وابسته به آن کارها خوب پیش رفت که امیدواریم با همکاری و همیاری دست اندرکاران این جریان نمایشگاه خوبی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال حاضر در قالب 16 کمیته اجرا می شود، ادامه داد: هفت کمیته آن را صنف اداره می کند و در تعدادی از کمیته ها هم صنف نماینده دارد که با توجه به دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این واسپاری با سرعت بیشتری انجام شود.

دهقانی با تاکید بر اینکه صنف، متولی تبلیغات نمایشگاه شده است، ادامه داد: امیدوارم صنف بتواند محل های درآمدی را برای نمایشگاه کتاب در دست بگیرد.

معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود:در شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بندی به شرایط ثبت نام ناشران افزوده شد.

دهقانی بابیان اینکه امسال 5 عنوان به تعداد عناوین ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب افزوده شد، ادامه داد:کارگاه تخصصی ایجاد شده و کتاب های ناشرانی را که کمتر از عناوین تعیین شده کتاب داشتند در این کمیته بررسی شد تا مشکل ناشران برطرف شود. 

در این مراسم بلادان وزیر فرهنگ و اطلاعات صربستان با اشاره به اینکه اینجا شاعران معروف چون سعدی، رومی و حافظ آثاری را خلق می کنند، اما در صربستان شاعران کمتر معروف برای توسعه صربستان تلاش کردند، اظهار داشت: قرن های بعدی برای صرب ها نشانه مبارزه برای بقا و نگه داری سنت خود تحت تأثیر فرهنگ های مختلف بود. در این جمع برجسته در کشوری با فرهنگ و سطوح فرهنگی متفاوت صحبت می کنم. برای بقای بیشتر باید میراث معنوی مان را حفظ کنیم چون این میراث را از منابع معنوی می گیریم و بقیه چیزها در برابر آن ارزش کمتری دارد.

وی با بیان اینکه  در روند جهانی شدن، چالش نگه داشتن فرهنگ های مختلف را در جهان داریم، گفت: ما می خواهیم جزئی از جهان متصل باشیم اما خودمان باشیم و مطمئن هستیم چنین گرایش هایی در ایران وجود دارد.

وزیر فرهنگ و اطلاعات صربستان ادامه داد:موانع سیاسی و اغلب موانع دیگر، مانع از شناخت یکدیگر می شود، 2 سال پیش نمایشگاه کتاب بلگراد این فرصت را داشت با فرهنگ ایران آشنا شود و بازدید کنندگان صرب به غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد رفتند اکنون صربستان این فرصت را دارد آنچه را در زمینه ادبیات تولید می کند ارائه دهد. 

امال مشانه، معاون وزیر فرهنگ تونس در این مراسم با اشاره به اینکه خوشحالیم در اینجا هستیم چرا که نمایشگاه این فرصت را به ما می دهد که فرهنگ عمیق تونس را ارائه دهیم و با همکارانی در زمینه تولید فرهنگ و ادب آشنا شویم، گفت جناب آقای وزیر بی شک این ارتباط و حضور بیانگر سطح عالی روابط دو کشور از لحاظ تاریخی بین ایران و تونس است، به طور مستقیم برای مشارکت فرهنگی و متنوع سازی برنامه ها از لحاظ کیفی و کمی و فعالسازی مشارکت در حوزه میراث فرهنگی کار می کنیم و مراقب هستیم در برنامه دو جانبه میان ایران و تونس کار کنیم و در زمینه های هنر، سینما و موسیقی سهیم باشیم.

وی با بیان اینکه جناب آقای وزیر ما در حضورمان در نمایشگاه کتاب سعی براین داریم چهره واقعی تونس را نشان دهیم و از سایر فرهنگ ها استقبال کنیم، گفت: قانون ایران را در تونس به عنوان قانونی در رد کردن خشونت و قانونی که از مشارکت فرهنگی استقبال می کند، تدریس می کنیم و در دولت تونس بر حفظ و صیانت میراث فرهنگی تاکید کردیم.

لازم به ذکر است؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سفرای کشورهای مختلف و اشرف بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در مراسم حضور دارند.

انتهای پیام/

صحبت های مهم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.