«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که تنها دو روز پس ازاینکه به این سمت منصوب شده بود، در نخستین سفر خارجی خود در هفته جاری به ریاض، تل آویو و امان رفت تا سیاست‌های خصمانه آمریکا در منطقه غرب آسیا را دنبال کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پروژه‌های غربی، عربی و عبری چند ماهی است که به منظور دستیابی آمریکا به سیاست‌هایش و ایجاد تنش‌های جدید از سوی آل‌ سعود در منطقه دنبال می‌شود و با آمدن پمپئو به وزارت خارجه آمریکا این موضوع اتفاق افتاد.

سفر مایک پمپئو به خاورمیانه نشان می‌دهد این منطقه همچنان در اولویت سیاست خارجی دولت جدید آمریکا قرار دارد و آمریکا تلاش می‌کند با جلب حمایت هم‌پیمانان خود در منطقه زمینه‌های تغییر در معادلات منطقه‌ای را مهیا سازد.

پمپئو که اواخر هفته گذشته با رأی موافق سنا توانست تصدی پست جدید وزارت خارجه آمریکا را کسب کند، پس از انتصاب به بروکسل رفت تا با اعضای ناتو درباره تصمیم برجام مذاکره کند و در نخستین سفر خارجی خود روز گذشته منطقه غرب آسیا را برگزید تا بتواند حمایت‌های تروریستی آمریکا را به طور مستقیم نظارت کند.

وی که پیش از این رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود دارای رویکردی تند نسبت به برقراری صلح و آرامش در منطقه دارد و به واکنش‌های بسیار تند خود در حمایت از اقدامات تروریستی آمریکا و حامیانش در منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

وزیر خارجه جدید آمریکا حتی یک بار در اظهار نظری عجیب پیشنهاد داده بود که با یک حمله هوایی گسترده، می‌توان طومار برنامه هسته‌ای ایران را درهم پیچید زیرا اعتقاد داشت که مذاکره با جمهوری اسلامی ایران، نتیجه مطلوبی دربر نخواهد داشت.
پمپئو که هم‌نظر با سیاست‌های دونالد ترامپ در مخالفت با عملیاتی شدن برجام است در سفر خود به عربستان سعودی موضوع اعلام شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و همچنین ایران‌هراسی را دنبال کرد.

اولتیماتوم آمریکا به عربستان!
پمپئو در سفر به غرب آسیا به همتای عربستانی خود عادل الجبیر اولتیماتوم داده است تا عربستان چنددستگی در شورای همکاری خلیج فارس را پایان داده و محاصره کشور قطر را به سرعت پایان دهد تا سیاست‌های آتی آمریکا در منطقه با یک دستی رژیم‌های عرب آسانتر و کم‌هزینه‌تر پیگیری شود.

وزیر خارجه آمریکا نیز پس از ریاض به تل آویو رفت و با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد.
مایک پمپئو در تل آویو گفت: اگر کاخ سفید نتواند توافق هسته‌ای را اصلاح کند، ترامپ از برجام خارج می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا به متحدین این کشور در منطقه اعلام کرده است در صورت عدم موافقت ایران با تعدیل توافق هسته‌ای، آمریکا محتملاً از این توافق خارج خواهد شد و خروج آمریکا از برجام به انسجام در منطقه میان هم‌پیمانان آمریکا برای هماهنگی اقدامات بعدی ضدایران نیازمند است.

پمپئو البته هفته گذشته در بروکسل هم موضوع برجام را عنوان کرد و گفته بود که اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج می‌شود؛

ترامپ بر اساس قوانین داخلی کشورش، باید در موعد 22 اردیبهشت‌ماه (12 می) بگوید که آیا به‌نظرش ایران به برجام پایبند بوده یا نه و این اعلام نظر می‌تواند مقدمه ماندن یا نماندن واشنگتن دربرجام باشد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر چندین نوبت گفته‌اند که در صورت بیرون رفتن آمریکا از برجام، ایران هم دیگر به همه تعهدات برجایم خود ازجمله محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای، پایبند نخواهد ماند.

تجویز دستوری آمریکا برای فلسطین
پمپئو در آخرین روز حضور در منطقه دیروز دوشنبه با سفر به اردن و گفت‌وگو با مقامات این کشور سفرش به غرب آسیا را پایان داد.

به گزارش رسانه‌های اردنی؛ پمپئو در دیدار با «ایمن الصفدی»، همتای اردنی خود، درباره موضوع قدس همچنان نگاه «حمایتی» آمریکا از اسرائیل و نگاه «تجویزی دستوری» آمریکا به فلسطین راپیگیری کرد.

وزیر خارجه جدید در راستای نگاه «حمایتی» از اسرائیل هیچ اشاره‌ای به این موضوع که طی یک ماه گذشته 44 فلسطینی شهید و حدود پنج هزار نفر نیز زخمی شدند، نکرده اما از حق اسرائیل برای آنچه که وی «دفاع از خود» نامید، تأکید کرد.

ادعای آمریکا در از بین بردن داعش
آمریکا همچنان امیدوار است که با حل اختلافات داخلی در شورای همکاری خلیج فارس، اتفاق نظری در این شورا حاصل شود تا زمینه اعزام نیروی مشترک به شرق فرات در سوریه و پر کردن خلأ آمریکا پس از خروج نظامیان این کشور از سوریه بحران در این کشور با ترتیبات جدیدی استمرار یابد تا به‌زعم آن محور مقاومت همچنان در بحران سوریه مشغول باشد و تحولات فلسطین همچنان به‌عنوان اولویت جهان اسلامی مورد توجه افکار عمومی منطقه قرار نگیرد، با این تأکید که هزینه‌های پشتیبانی آمریکا از نیروهای حاضر در این منطقه را همچنان رژیم‌های عربی بپردازند. به عبارت دیگر نباید در روند شیردهی کشورهای عربی وقفه‌ای ایجاد شود و براساس آخرین سخنان ترامپ که مدعی شده است داعش را از بین برده و هفت هزارمیلیارد دلار درخاورمیانه هزینه کرده است می‌توان به این نتیجه رسید که آمریکا طرح‌های جدیدی برای رسیدن به مطامع خود در منطقه دنبال می‌کنند.

منبع: روزنامه  صبح نو

انتهای پیام/

مایک پمپئو در سفر به غرب آسیا به دنبال چه بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار