معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۲۴۰ دانش آموز دوره متوسطه دوم در رقابت های قطبی آزمایشگاهی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، جمشید کمایی، معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در حاشیه بازدید از روند برگزاری شانزدهمین دوره رقابت های آزمایشگاهی مدارس متوسطه دوم خوزستان، با اشاره به برگزاری رقابت های قطبی آزمایشگاهی با حضور 240 دانش آموز دوره متوسطه دوم بیان کرد: 48 دانش آموز موفق شدند به مرحله استانی راه یابند.

وی، مهم ترین هدف برگزاری این رقابت‌ها را ورود دانش آموزان به فعالیت های علمی و عملی، گسترش و ترویج فعالیت های گروهی براساس مفاد و اهداف سند تحول بنیادین، یادگیری هدفمند، برقراری ارتباط بین علم و فناوری، پرورش حس خلاقیت و تقویت مشاهده و مهارت های حل مسئله در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه عنوان کرد.

کمایی با بیان اینکه ۱۰۱ هزار و ۱۹۲ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم نظری در خوزستان تحصیل می کنند، اظهار داشت: پس از برگزاری این رقابت ها در سطح ۸۶۱ آموزشگاه متوسطه دوم در سراسر استان، ۲۴۰ دانش آموز به مرحله قطبی راه یافتند و از این تعداد، ۴۸ دانش آموز در قالب ۱۶ تیم ۳ نفره امروز در مرحله استانی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در ادامه افزود: پس از داوری عملکرد ۱۶ تیم شرکت کننده در این رقابت ها، ۸ تیم دانش آموزی به مرحله کشوری این رقابت ها راه می یابند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این رقابت ها در قالب ۴ رشته زیست شناسی، شیمی، فیزیک و زمین شناسی برگزار می شوند، بیان داشت: در طول برگزاری رقابت ها، دانش آموزان به صورت تیمی آزمایش های کتب درسی خود را به اجرا درمی آورند و داوران بر اساس عملکرد دانش آموزان به آن ها امتیاز می دهند، این رقابت ها شاهد حضور ۴ گروه دانش آموزی پایه دهم و ۴ گروه دانش آموزی پایه یازدهم بود.

جمشید کمایی، مهم ترین کارکرد برگزاری رقابت را عملی کردن دانسته های نظری دانش آموزان عنوان و اذعان کرد: براساس مفاد سند تحول بنیادین دانش آموزان باید بیش تر مفاهیم درسی را از طریق فعالیت های دست ورزی و عملی بیاموزند و این روش های نوین تدریس می بایست جایگزین روش های قدیمی سخنوری شود‌.

وی به فعالیت ۴۰ پژوهش سرای دانش آموزی در سراسر خوزستان اشاره کرد و افزود: کیفیت بخشی به فعالیت پژوهش سراهای دانش آموزی مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش استان در سال جاری است.

کمایی مهم ترین برنامه های کیفیت بخشی در سال ۹۷ را تنوع فعالیت پژوهش سراها، تجهیز این فضاها، ارتباط بیش تر پژوهش سراها با دانش آموزان عنوان نمود.

وی به وضعیت کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی فعال در سطح استان اشاره کرد و اذعان داشت: پژوهش سرای فارابی ناحیه ۱ اهواز که محل برگزاری مرحله استانی این رقابت ها است، قطب نانوی دانش آموزی کشور است و تجهیزات قابل ملاحظه ای از معاونت علمی ریاست جمهوری به این پژوهش سرا اختصاص یافته است.

جمشید کمایی در ادامه بیان کرد: پژوهش سرای غدیر ناحیه ۲ اهواز موفق به کسب رتبه اول کشوری در بین سایر پژوهش سراهای کشور شده است و از سوی دیگر پژوهش سرای رامشیر موفق به راهیابی به شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست کشور شد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در ادامه با بیان اینکه برنامه های گسترده ای برای ارتقای سرانه فضای آزمایشگاهی مدارس استان داریم، افزود: واحد آزمایشگاه برای مدتی به عنوان یک واحد مستقل درسی در برنامه آموزش و پرورش وجود نداشت، اما با تالیف کتاب علوم تجربی در دوره متوسطه اول این واحد درسی بار دیگر به عنوان یک فعالیت آموزشی مستمر در دستور کار برنامه ریزان درسی قرار گرفت، به همین منظور لازم است سرانه فضای آزمایشگاهی در استان خوزستان افزایش یابد که در مرحله اول آموزش و پرورش استان تجهیز آزمایشگاه های مدارس مناطق کم برخوردار را در دستور کار خود قرار داده است.

کمایی، تحقق بهبود شاخص های آموزشی مدارس تنها با کیفیت بخشی به فعالیت پژوهش سراهای دانش آموزی امکان پذیر دانست.

انتهای پیام/گ

رقابت آزمایشگاهی دانش آموزی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.