دبیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: این جشنواره فرهنگی، از ۱۳ تا ۲۰ اردیبهشت در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

جشنواره سیمرغبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ به ریاست محمدرضا فراهانی در موزه ملی تاریخ پزشکی ایران با پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدا فراهانی گفت: در کشور ما جشنواره‌های زیادی برگزار می شود و نقد‌هایی هم در این باره وجود دارد. شاید صحبت های من پاسخی به این نقدها باشد. مفهوم سرمایه اجتماعی برای جامعه ما تفهیم شده و طی چند سال اخیر در دانشگاه‌های معتبر دنیا درباره آن صحبت می شود. با این وجود، سرمایه فرهنگی مردم جامعه ما در حدی نیست که به هدف گذاری‌های بزرگ و بهره‌وری در ابعاد مختلف برسیم.

وی اظهار کرد: اگر مردم با ادبیات فرهنگی آشنا شوند و آن را  به کار گیرند، به جامعه متعالی موفقی خواهیم رسید.  ما احساس کردیم که این سرمایه فرهنگی را باید بین دانشجویان اشاعه دهیم. از طرفی در حوزه سلامت هم خودمان را متعهد می‌دانیم تا زمینه ارتقای فرهنگی در این باره را هم فراهم کنیم. در نتیجه این جشنواره در دو بعد سلامت و دانشگاهی برگزار می شود. ما گسل های فرهنگی زیادی در زمینه دینی، مذهبی، نژادی و فرهنگی داریم که افزایش این شکاف‌ها آسیب زننده است. بنابراین، می توانیم رفع آن مشکلات را با برگزاری جشنواره های فرهنگی ممکن کنیم. با کمال تعجب از ۹۳ کشور در این جشنواره بین المللی شرکت کردند و حتی تعداد آثار زیاد و دور از انتطار بود.

فراهانی افزود: امسال ما توفیق داریم که در خدمت مفاخر حوزه فرهنگ و ادب کشور باشیم. همچنین از ۱۵۰ داوری که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند، تشکر می‌کنم؛ چون فضای این جشنواره و تأثیرات آن را به خوبی درک کرده اند.

سپس، امیر لله گانی دبیر جشنواره سیمرغ بیان کرد: امسال خوشبختانه شاهد اتفاقات مثبت فراوانی در جشنواره بودیم. در این جشنواره آن چیزی که مردم باید در مورد سلامت خودشان بدانند، را از طریق زبان هنر اشاعه بیشتری خواهیم داد. از تجربه‌های کشور‌های دیگر در زمینه فرهنگ سلامت هم بهره برده ایم.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره سیمرغ گفت: این جشنواره، از 13 تا 20 اردیبهشت در پردیس تئاتر تهران برگزار می شود.

مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی این جشنواره، در ادامه این نشست خبری بیان کرد: این جشنواره درنگ قابل تاملی بر فرهنگ و هنر کشور از زاویه دیگری دارد. به نطرم صادقانه‌ترین و کامل ترین جشنواره را برگزار می کنیم. در این جشنواره بدون اینکه به هیچ سمتی متمایل شویم، پیش می‌رویم. در بخش تجسمی بیشترین اثر را داشتیم که امیدوارم بهترین خروجی را نیز داشته باشیم.

سپس، حسین پارسایی دبیر بخش تئاتر گفت: هزار و 151 اثر در بخش صحنه‌ای به جشنواره ارسال شده است. در بخش تئاتر خیابانی ۹۰ اثر به دست ما رسیده و در حوزه نمایشنامه خوانی ۷۴ اثر. در حوزه نمایشنامه‌نویسی هم ۲۳۲ اثر به دبیرخانه آمده است. همچنین، 152 اثر در بخش استندآپ کمدی و  ۲۳۸ اثر در حوزه اجرا به ما رسیده است.

همچنین، محمد مهدی عسگرپور دبیر بخش سینمای جشنواره سیمرغ تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که جشنواره‌های زیادی در آن برگزار می‌شود. برخی مواقع یادمان می‌رود که از برگزاری هریک از این جشنواره ها رسالتی به دوش داریم. پیشنهاد همکاری با این جشنواره را به این دلیل پذیرفتم که با یک جشنواره واقعی و با صداقت و با هدف روبرو شدم. باید بگویم که متولیان این جشنواره به مهمانی فکر نمی‌کردند؛ بلکه با انگیزه بالا به برگزاری جشنواره واقعی فکر می‌کنند.

پس از آن، عبدالجبار کاکایی دبیر بخش ادبی جشنواره بیان کرد: در قیاس با دیگر جشنواره‌هایی که حوزه دبیری و داوری آن را برعهده داشتم،  این جشنواره از کیفیت و سطح بالایی برخوردار است. توجه به شعر‌های نئوکلاسیک و طنز را در این جشنواره بیشتر می‌بینم. اغلب داوران هم اذعان می‌کردند که سطح آثار رسیده، بالا بوده است؛ به نحوی که شگفت زده شدند.

بایک زرین دبیر بخش موسیقی هم عنوان کرد: خوشحالم که برای دومین سال در کنار دوستانی که دغدغه فرهنگی دارند و به دنبال اتفاقات جدید هستند، حضور دارم. در جشنواره قبل که برای اولین بار دبیر این بخش بودم، بخش پاپ را به جشنواره وارد کردیم. امسال هم شاهد ورود سرود‌ها به بخش مسابقه است. امیدوارم امسال هم مثل سال گذشته اتفاقات خوبی بیفتد.

در پایان این مراسم، از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام/

نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.