مدیر کل میراث فرهنگی استان در جلسه بررسی وضعیت خیابان انصاری شرقی گفت:نتیجه تصمیمات اشتباه در حافظه تاریخی مردم ثبت می‌شود و تک تک مسئولان به واسطه تصمیمی که می‌گیرند نامشان در تاریخ این شهر خواهد آمد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خطاب به برخی مدیران افزود: به تاریخ و هویت شهر قزوین دهن کجی نکنید.

حضرتی اضافه کرد: در اجرای پروژه‌ها و تصمیمات اشتباه شهری حق بسیاری از شهروندان و ساکنان محلات قدیمی تضییع شده و ضروری است در تصمیم گیری‌ها، امور اجتماعی مردم و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی محلات مد نظر قرار داده شود.

وی با طرح این پرسش که در طراحی خیابان انصاری شرقی که به قیمت تخریب مسجد مدرسه حیدریه، گرمابه بلاغی و بافت تاریخی این محله هزار و دویست ساله اجرا شده است بر مبنای کدام الگو عمل شده؟ سنت و عرف معماری بومی؟ دانش روز شهرسازی؟ کپی کاری چشم بسته از شهر‌های دیگر؟ یا ” سوداگری مسکن و فضا‌های تجاری”؟

حضرتی تملک‌های جدید محله بلاغی را برخلاف رای شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۴ دانست و اضافه کرد: خیابان انصاری غربی آینه طرح محله بلاغی است که اگرآن را نادیده بگیریم باز هم وجود دارد، نباید اجازه داد این روند در بافت تاریخی شهر گسترش یابد تا تاریخ این شهر را به یغما برده شود و چیزی باقی نماند.

حضرتی، پافشاری مدیران برای اجرای طرح نادرست انصاری شرقی را بر مبنای سوداگری مسکن دانست و گفت: نابسامانی بافت اجتماعی و زیستی خیابان انصاری غربی محصول احداث یک خیابان نسنجیده و کار گذاشتن یک بمب اجتماعی در دل بافت تاریخی و فرهنگی شهر قزوین است.

وی اضافه کرد: این محل سکونت بسیاری از خانواده‌های اصیل این شهر بود که به دلیل تصمیمات نادرست تبدیل به محله‌ای حاشیه نشین و مرکز توزیع مواد مخدر و بزه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی شده است.

وی اضافه کرد: تصمیم گیرندگان شهر قزوین بر اساس شنیده‌های نامعتبر عمل می‌کنند و آن را اصل و مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت::در بحث امدادرسانی در بافت‌های تاریخی مباحثی را مطرح می‌کنند که قابل قبول نیست، در دنیای امروز ابزار‌ها و فناوری توسعه یافته و توانمند شده‌اند و کوچکترین خودرو‌ها بزرگترین عملیات امداد رسانی در محلات و گذرگاه‌های کوچک تاریخی را انجام می‌دهند که نمونه آن در شهر‌هایی مانند رم، فلورانس و وین قابل مشاهده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، بیرون راندن معماری ایرانی اسلامی از گردونه زیست اجتماعی را بی‌منزلت کردن بافت تاریخی دانست.

حضرتی افزود: تضعیف پایداری اجتماعی محله‌ها به دلیل مشارکت نکردن مردم در اداره محله، دست کاری کاربری‌های محلی و تبدیل گذر‌های محلی به مسیر‌های ترافیک شهری خطایی است که در محلات قزوین و نمونه آن «گذر محمدیه» پیش آمده است.

وی اضافه کرد: تخریب مسجد محمدیه، حمام میرزا کریم و مقبره حمدالله مستوفی در سه سال گذشته از پیامد‌های محسوس این تصمیم نادرست است که تاثیرات اجتماعی آن نیز در آینده نزدیک آشکار خواهد شد.

انتهای پیام/

 جلسه بررسی وضعیت خیابان انصاری شرقی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.