درآینده‌ای نه چندان که سفر به سایر سیاره‌های منظومه شمسی و زندگی در آن‌ها محقق می‌شود، اولین نیاز انسان‌ها و فضانوردان، پناهگاه‌هایی ایمن و پیشرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ رباتی بسیار پیشرفته دارای چاپگرسه بعدی که ماده اصلی آن بِتُن است در عرض ۴۸ ساعت می‌تواند خانه‌ای محکم و مقاوم در برابر وضعیت‌های آب و هوایی متفاوت بسازد.
 
یکی از خانه‌های ساخته شده به وسیله این ربات حدود ۱۰۷۵ متر مربع فضا دارد و بخش هایی، چون اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و اتاق پذیرایی تشکیل شده است.


شیوه کار این چاپگر، نصب آن برروی یک پایانه متحرک و حرکت آزادانه برای قراردادن لایه‌های مختلف بتن برروی همدیگر و از جمله دیگر ویژگی‌های آن، قابلیت تخریب و باسازی دوباره آن در مکانی دیگراست.


ایده ساخت این خانه‌ها به وسیله طراحان ایتالیایی مطرح شده است، ولی هزینه آن را هنوز اعلام نکرده اند. این کارشناسان امیدوارهستند درسال‌های آینده ازاین طرح برای ساخت پایگاه زندگی فضانوردان و اولین انسان‌های ساکن کره ماه استفاده شود.


فناوری موجود در بتن به کار رفته دراین ساختمان‌ها سبب می‌شود تا ساختمان تنها درعرض ۲۴ ساعت خشک شود، حالتی متفاوت با بتن‌های سنتی که یک ماه طول می‌کشد تا به طورکامل خشک و محکم شوند.
این خانه از ۳۵ ماژول به هم پیوسته تشکیل شده است که هرکدام بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا به وسیله چاپگرسه بعدی چاپ شوند و درکل خانه درعرض ۴۸ ساعت آماده بهره برداری می‌شود.


کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از چاپگر‌های سه بعدی تحولی دردنیای ساختمان سازی ایجاد می‌کند وسبب تولید ساختمان‌هایی سریع و با کمترین میزان دور ریز و ایجاد ضایعات می‌شود.


طراحان امیدوار هستند از ایده ساخت خانه با چاپگر‌های سه بعدی برای ساخت مسکن در مناطقی ازدنیا که دچار جنگ، بلایای طبیعی یا فقر هستند استفاده کنند و به این ترتیب خانه‌ای سالم و تمیز به مردم هدیه کنند.

تلاش دانشمندان اکنون برای کاهش هزینه تولید این نسل جدید از خانه هاست.


افرون بر کره ماه، دانشمندان درنظر دارند مکان استقرار نسل جدید خانه‌های تولید شده با استفاده از چاپگرسه بعدی در سیاره مریخ را نیز در آینده فراهم کنند.


این خانه‌ها باید ازمقاومت بالایی برخوردارباشند تا ایمنی و امنیت ساکنان خود را در برابر وضعیت آب و هوایی ویژه سایر سیاره‌ها، برخورد شهاب سنگ‌ها و نیز آب و هوای اسیدی موجود دراتمسفر آن‌ها حفظ کند و همچنین دربرابر باد و توفان‌های شدید که دراین سیاره‌ها وجود دارد مقاومت خوبی ازخود نشان دهد و فضانوردان از نظر حرکت و تنفس دچار مشکل نباشند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

استفاده از ربات خانه سازبرای ساخت پناهگاه فضانوردان در فضا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار