یک مقام مسئول گفت: با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی صراحتا اعلام کرد که تولید هندوانه نباید به این میزان باشد، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

محدودیت کشت هندوانه در حد شعار باقی ماندمجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از مازاد تولید هندوانه روی دست کشاورزان، اظهار کرد: در سال گذشته، تولید بسیاری از محصولات باغی و جالیزی نظیر هندوانه، خیار، گوجه فرنگی و غیره برای باغداران صرفه اقتصادی نداشت.

وی افزود: تولیدکنندگان در تولید محصولات باغی در یک بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند به طوریکه در چشم انداز بیست ساله تدوین شده که به این میزان سطوح برسیم و هم اکنون که باغات به اوج خود رسیده‌اند، تغییر رویه‌ای نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که زحمت نیم قرن باغداران به هدر می‌رود.

به گفته شادلو، در برنامه چشم انداز بیست ساله تأمین غذایی 300 میلیون نفر و افزایش 4 برابری جمعیت بازارهای صادراتی، هدف‌گذاری شده است.

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: با وجود تولید فراوان مرکبات و سیب درختی با چالش جدید نبود بازار روبه‌رو هستیم که هم اکنون باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای ایجاد بازارهای جدید صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ هندوانه جوابگوی هزینه حمل‌ونقل نیست، افزود: با وجود مشقت‌های فراوان تولید و آب بر بودن کشت هندوانه،  نرخ کنونی محصول به سبب  مازاد تولید و نبود بازار مناسب صادراتی جوابگوی هزینه باغداران نیست که در نهایت این امر منجر به ضرر و زیان کشاورزان و هدر رفت منابع آبی می‌شود.

شادلو با اشاره به اینکه محدودیت کشت هندوانه در حد شعار و حرف باقی مانده است، بیان کرد: با وجود آنکه در سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی صراحتا اعلام کرد که تولید هندوانه نباید به این میزان باشد؛ انتظار می‌رفت وزارتخانه در زمان کاشت محدودیت‌هایی در کشت این محصول اعمال کند، اما این امر تاکنون محقق نشده و تهدید جدی برای منابع آبی کشور به شمار می‌رود.

وی از کاهش 50 درصدی میزان آب موجود در کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت:  با وجود محدودیت منابع آبی، زحمات فراوان تولید و نبود صرفه اقتصادی کشت هندوانه، باغداران با مشکلات متعددی در تأمین هزینه‌های معیشت خانوار خود روبه‌رو هستند که به نظر می‌رسد با همه این تفاسیر کشت محصولات آب بری همچون هندوانه ضرورتی ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه ترافیک سنگین تریلی هندوانه در صف انتظار مشتری است، اظهار کرد: با وجود آنکه تریلی‌های بار هندوانه بیش از یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 کیلومتر مسیر تا تهران را طی می‌کنند، اما از عرضه محصول به سبب فراوانی بار چیزی عایدشان نمی‌شود که انتظار می‌رود در اجرای الگوی کشت و کشت‌های زود بازده با هدف کاهش مصرف آب و حفظ منابع، قدم‌های جدی برداشته شود.

انتهای پیام/

مازاد تولید هندوانه دردسرساز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار