بیل ریچاردسون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل بیان کرد، نشست دو کره نشان داد اختلاف‌هایی در مواضع آمریکا و کره جنوبی بر سر موضوع عاری‌سازی هسته‌ای وجود دارد.

بیل ریچاردسون: آمریکا و کره جنوبی بر سر هسته‌ای‌زدایی از کره شمالی اختلاف دارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیل ریچاردسون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل درباره گفتگو‌های احتمالی دونالد ترامپ، با کره شمالی و چالش‌های پیش روی ترامپ گفت، پیونگ یانگ مذاکره کنندگان خوب و ماهری دارد که در عین حال خستگی ناپذیر هستند، اما همواره برای یافتن راه‌هایی اقدام می‌کنند که از موضوع اصلی گفتگو طفره بروند.

بیل ریچاردسون در گفتگو با سی ان ان به نشست سران کره شمالی و جنوبی اشاره کرد و افزود: «این نشست نشان داد اختلاف‌هایی در مواضع آمریکا و کره جنوبی بر سر موضوع هسته‌ای زدایی وجود دارد. آمریکا در پی آن است که ابتدا هسته‌ای زدایی و سپس برداشتن تحریم‌ها اتفاق بیافتد، اما کره جنوبی خواهان پیشرفت گام به گام است. تحریم‌ها برداشته شوند، راهی برای رسیدن به توافق در زمینه‌ی موشکی یا هسته‌ای پیدا شود و همین موضوع نشان از اختلاف دارد. دست آخر، موضوع شبه جزیره کره عاری از سلاح‌های هسته‌ای مطرح است و این در حالی است که زیردریایی‌های اتمی، جنگنده‌ها و دیگر تجهیزات آمریکا در منطقه مستقر هستند. آیا هدف خارج کردن این نیرو‌ها از منطقه است؟»

ریچاردسون بار دیگر بر اهمیت نشست مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی، با همتای کره شمالی خود کیم جونگ اون تاکید کرد و گفت: «در آن نشست زمینه برای دیدار رئیس جمهور ترامپ با کیم فراهم شد، اما شیوه‌ای که کره شمالی همواره در دستور کار داشته ابهام در مسائل است و ایجاد اختلاف در مواضع آمریکا و کره جنوبی، اما به هر حال نمی‌توان اهمیت آن نشست را دستکم گرفت چرا که دو طرف پس از چندین دهه جنگ و تنش دور یک میز نشستند.»

وی در پاسخ به این پرسش که پیونگ یانگ چه چیزی را پیروزی و دستاورد تلقی خواهد کرد گفت: «چندین مورد در اینجا مطرح است، نخست کیم جونگ اون تضمین امنیتی می‌خواهد، به این معنی که آمریکا در پی تغییر نظام در کره شمالی نباشد، دوم او می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شوند بویژه تحریم‌هایی که چین ضد این کشور تحمیل کرده به شدت آسیب زننده است چرا که ۸۰ درصد داد و ستد تجاری و بازرگانی از مسیر چین وارد کره شمالی می‌شود. شاید کیم بخواهد کشورش رشد اقتصادی را تجربه کند و بخش خصوصی را فعال‌تر نماید و نیز او می‌خواهد بخشی از سلاح‌های هسته‌ای خود را حفظ کند، شاید آن‌ها را پلمپ کند و یا شاید استفاده از آن‌ها را متوقف نماید و فعالیت موشکی اش را تعطیل کند، اما آیا او می‌خواهد همه‌ی توان نظامی و هسته‌ای خود را کنار بگذارد؟ فکر نمی‌کنم. او تلاش می‌کند بین کره جنوبی و آمریکا اختلاف بیاندازد و در نهایت با آمریکا به توافق برسد. با این همه من نسبتا خوش بین هستم، اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد.»

بیل ریچاردسون با اشاره به دبه در آوردن ترامپ بر سر توافق هسته‌ای ایران و اینکه آیا کره شمالی به سادگی به آمریکا اعتماد خواهد کرد یا خیر نیز گفت: «نخست هر توافقی باید به شدت راستی آزمایی شود و بازرسان بین المللی از جمله بازرسان هسته‌ای آمریکا بر اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند زیرا کره شمالی در گذشته زیر قراردادهایش با آمریکا زده و برای غنی سازی اورانیوم اقدام کرده، با پاکستان هم قرارداد امضا کرده است؛ لذا راستی آزمایی شدید و دقیق را بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید انجام بدهند. در توافقنامه‌های گذشته با آمریکا چنین چیزی وجود نداشت. همچنین باید عناصر بسیار دقیقی دخالت داده شوند تا معنی و مفهوم هسته‌ای زدایی به خوبی مشخص شود. از دیدگاه ما هسته‌ای زدایی یعنی از بین بردن سلاح‌های هسته ای، اما از دید کره شمالی، هسته‌ای زدایی به معنی پلمپ کردن یا استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی است. این مواردی است که قطعا باید مشخص و تعیین تکلیف شوند. امیدوارم این موارد پیش از نشست ترامپ با کیم تعیین تکلیف شوند تا نشست با شکست روبرو نشود.»

در همین حال ایران بار دیگر به تلاش‌های آمریکا برای گفتگوی دوباره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) واکنش نشان داد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفت: «خواسته‌های ترامپ برای ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای نارواست و نه ایران نه دیگر کشور‌هایی که برجام را امضا کرده اند خواسته‌های ترامپ را نمی‌پذیرند. ظریف که برای گفتگو با همتای روسی خود به مسکو سفر کرده بود تصریح کرد تا زمانی که در برجام تغییری اتفاق نیافتد ایران به تعهداتی که داده پایبند خواهد ماند.»

انتهای پیام/

اظهارات نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل درباره مسئله کره شمالی

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار