پدر آبشناسی ایران از ابداع روش نوین اندازه گیری سن چشمه‌ها در شیراز برای نخستین بار در دنیا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ پروفسور رئیسی پدر آبشناسی ایران اظهار کرد: روش نوین اندازه گیری سن چشمه‌ها برای نخستین بار در دنیا ابداع شده است.

وی بیان کرد: این روش علمی در مجله بین المللی انجمن کارشناسان و غارشناسان آمریکایی با داوری ۳ داور بین المللی به عنوان یک روش جدید به چاپ رسیده است.

 پدر آبشناسی ایران با بیان اینکه این روش نتیجه رساله دکتری دکتر کاووسی است، افزود: با این روش می‌توان متوسط زمان ماندگاری آب در ذخایر زیرزمینی آبخوان چشمه‌ها را بدست آورد.

وی ادامه داد: تاکنون تعیین سن چشمه‌ها با نمونه گیری‌های متعدد و با صرف هزینه‌های گران و ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور با انجام آنالیز ایزوتوپی انجام می‌شد، اما با این روش جدید که ارزان‌تر و دقیق‌تر است نیازی به ارسال نمونه به خارج از کشور و صرف هزینه نیست.

پروفسور رئیسی اضافه کرد: در این روش مشخص می‌شود که برخلاف تصور عموم، آب چشمه‌ها متعلق به جدیدترین بارندگی نیست بلکه ترکیبی از بارش‌های ۲۰ سال قبل است.

کاووسی دکترای آب‌های زیر زمینی و عضو هیات علمی پژوهشکده منابع آب وزارت نیرو که در تز دکترای خود موفق شد این روش علمی را ابداع کند، نیز بیان کرد: در این روش با استفاده از میزان بارش‌های دوره‌های مختلف در آبخوان چشمه، سرعت رسیدن ملکول‌های آب از دورترین تا نزدیکترین نقطه به محل خروجی آب چشمه از کوه و حجم خروجی آب چشمه که داده‌های ارزانی هستند، صورت می گیرد.

کاووسی عضو هیات علمی پژوهشکده منابع آب وزارت نیرو بیان کرد: با کمک این داده‌های ارزان توانستیم هیدروگراف یا نمودار‌هایی از روند تغییرات آب خروجی چشمه با دور شدن از زمان هر بارندگی رسم و با تلفیق آن‌ها به هیروگراف اصلی، سن چشمه را مشخص کنیم.

وی  گفت: در صورت کاهش شدید بارندگی‌ها و یا در دوران خشکسالی، روند تغییرات خروجی آب چشمه با این روش تخمین زده می شود.

به اعتقاد پرفسور رئیسی، در دل کوه گر که چشمه شش پیر از آن سرچشمه می‌گیرد مجرای عظیمی وجود دارد که برای ادامه کار علمی و بهره برداری گردشگری ارزش سرمایه گذاری بسیاری دارد.

مدیریت منابع آبی در حوزه چشمه‌های بزرگ، تشخیص میزان آلودگی چشمه‌ها در صورت نفوذ آلاینده‌ها به ذخایر آبی آن‌ها و تعیین پایداری چشمه در زمان‌های خشکسالی از کاربرد‌های روش ابداعی پرفسور رئیسی و دکتر کاووسی است.

انتهای پیام/ن

روش سن یابی چشمه برای نخستین بار در ایران و جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار