کارشناس مسائل بین الملل گفت: اختلافات در عربستان روز به روز افزایش می یابد و این کشور آماده حوادثی در حوزه مخالفت با خاندان پادشاهی است.

عربستان آماده حوادثی در حوزه مخالفت با خاندان پادشاهی استحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تیراندازی‌های هفته گذشته در اطراف کاخ پادشاهی آل‌سعود اظهار کرد: نظام سعودی از ۸۰ سال گذشته در جزیره العرب حاکم است، یک نظام قبیله محور که در آن شاهد اختلافات شدید میان عشیره های مختلف و پسران و نوه های شاهزادگان هستیم؛ بنابراین هر اتفاقی ممکن است در این کشور رخ دهد.

وی ادامه داد: اکنون که محمد بن سلمان نقش ولیعهد را بر عهده دارد، قدرت تصمیم گیری را در دست خود دارد. بن سلمان کینه زیادی نسبت به سایر شاهزادگان داشته و تاکنون مورد تحقیر آنان قرار گرفته است، اکنون که به قدرت رسیده خوی انتقام جویی درونش برجسته شده که این اتفاق ممکن است سبب بروز درگیری های تازه شود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: محمد بن سلمان تلاش می کند تا هر چه زودتر تمام قدرت را در اختیار بگیرد و هر از گاهی برخی منابع زمان هایی را برای کودتا یا کسب تمام قدرت یا جانشینی به جای پادشاه خبر می دهند. محمد بن سلمان به دنبال آن است که در حوزه خارجی هم پیمانانی قدرتمند و بزرگ برای خود دست و پا کند، همچون کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس که با پرداخت باج های دلارهای نفتی و گرفتن سلاح و جنگ افزار به دنبال متقاعد کردن آنها است و چنانچه در جزیره العرب به قدرت برسد، این ظرفیت را دارد که منابع آنان را تامین کند.

عابدینی با اشاره به روابط عربستان با رژیم صهیونیست تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم آدم کش و البته سر نیزه غرب در قلب امت اسلامی است که با عربستان روابطی آشکار برقرار کرده. این موضوع از این جهت مهم است که تا کنون برقراری رابطه یا گفت و گو با رژیم صهیونیستی یک تابو طلقی می شد، اما محمد بن سلمان تلاش کرده که از طریق گفت و گو با برخی از مقامات رژیم صهیونیستی زمینه را برای حمایت لابی صهیونیستی از به قدرت رسیدن خود فراهم کند.

وی افزود :جنگ هایی که در دوران به قدرت رسیدن ملک سلمان در منطقه به وجود آمد، از جمله بحران های منطقه محسوب می شود، همچون جنگ ۳ الی ۴ ساله بر ضد مردم یمن که هزاران کشته بر جای گذاشته است؛ تمام سلاح هایی را که عربستان از کشور های غربی خریداری کرده بر روی مردم بی دفاع یمن امتحان می کند. همچنین استمرار فشار روی مردم بحرین کاملا از سوی دولت عربستان مشاهده می شود. محمد بن سلمان از این طریق هم می خواهد هر گونه رقیب منطقه ای خود را کنار بزند و از خودش یک چهره پر قدرت ارائه دهد.

عابدینی در ادامه اظهار کرد: دخالت های عربستان در سوریه و عراق یک موضوع مهم محسوب می شود. محمد بن سلمان تلاش کرده از طریق حمایت لجستیکی و اطلاعاتی تروریست های تکفیری، در این زمینه نقش مهمی ایفا کند. احتمال اینکه در میان شاهزادگان کسانی وجود داشته باشند که حتی به قیمت به خطر انداختن جان خودشان با سیاست های ماجراجویانه محمد بن سلمان مقابله کنند، بسیار زیاد است. در طی دو ماه گذشته شاهد تسویه حساب گسترده محمد بن سلمان با شاهزادگان سعودی بودیم، از جمله دستگیری ده ها تن و مصادره اموال آن ها. امروز جنگ قدرت در هیئت حاکمه سعودی از یک موضوع پنهان به یک موضوع آشکار تبدیل شده است، بنابراین به نظر می رسد این اختلافات روز به روز افزایش می یابد و جزیره العرب آماده حوادثی در حوزه مخالفت با خاندان پادشاهی است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به قبیله ای بودن رژیم سعودی اظهار کرد: این رژیم بسیار بسته، پلیسی و امنیتی می باشد، بنابراین احتمال انتشار وقایع حقیقی از آن خیلی دشوار است، مگر آنکه با گذر زمان آرام آرام اطلاعاتی از درون کشور به بیرون درز کند که هم خاندان پادشاه و هم روزنامه نگاران مانع این موضوع می شوند. همچنین سیاست مداران غربی مایل به افشای چهره واقعی سعودی نیستند، پس باید منتظر ماند سرانجام این جنگ به کدام سو حرکت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار