سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان می تواند به قطب تشخیص تب کنگو در شرق کشور تبدیل می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: بعد از انستیتو پاستور ایران با راه اندازی آزمایشگاه سی سی اچ اف در زاهدان، سیستان و بلوچستان به قطب تشخیص بیماری تب کریمه کنگو در شرق کشور تبدیل می‌شود.

 دکتر محمد هاشمی شهری  افزود: با توجه به اهمیت بیماری سی سی اچ اف، ضرورت ایجاد آزمایشگاه مولوکولار برای این بیماری احساس می‌شود که به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت بیماری‌ها سهمیه ایجاد این آزمایشگاه را به سیستان و بلوچستان می‌دهد و از نظر بررسی نمونه‌های بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو استان قطب تشخیص در شرق کشور می‌شود.

وی بیان کرد: آزمایشگاه آنفولانزای استان هم قطب جنوب شرق کشور است و نمونه‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در زاهدان بررسی و تفکیک می‌شود.

شهری تصریح کرد: یکی از آزمایشگاه‌های مهم این استان آزمایشگاه سل است که قطب جنوب شرق است و از این نظر سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری را دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان همچنین در ادامه گفت: ۲۵۴ میلیارد تومان در قالب طرح تحول نظام سلامت به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص یافته و طرح‌های مختلف درمانی، آموزشی و عمرانی انجام شده به عنوان نمونه هم اینک بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان به ۵۲ تخت آی سی یو مجهز است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار‌های دقیق و شواهد مسلم علمی، خدمات تشخیصی و درمانی که به بیماران تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF ارایه می‌شود در دنیا کم نظیر و یا حتی بی نطیر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه گفت: در حالی که متوسط مرگ و میر ناشی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دنیا معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌باشد، این میزان در بیمارستان بوعلی زاهدان کمتر از ۱ درصد است.

هاشمی تصریح کرد: در سال جاری شاهد راه اندازی آزمایشگاه تخصصی منطقه‌ای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در زاهدان خواهیم بود که دامنه خدمت رسانی آن استان‌های جنوب شرق کشور و حتی کشور‌های هسایه است.

انتهای پیام/گ

سیستان وبلوچستان قطب تب کنگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.