استاندار قزوین گفت: ۸۰ درصد از کشاورزان استان فاقد پوشش بیمه هستند که باید برای گسترش پوشش و فراگیر شدن آن برنامه ریزی کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار در جلسه مدیریت بحران افزود: شاید در دو سال اخیر تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه کشاورزان کمی موجب بی اعتمادی بیمه شدگان شده باشد، اما باید کشاورزان را توجیه و تشویق کنیم که اگر محصولات خود را بیمه نکنند ممکن است همه سرمایه خود را در یک حادثه ازدست بدهند.

زاهدی اضافه کرد: نحوه ارزیابی خسارت‌های وارد شده و کاهش زمان پرداخت خسارت بیمه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به موقع به کمک آسیب دیدگان بشتابیم و دغدغه آن‌ها را کم کنیم.

استاندار گفت: باید برای دادن مهلت به کشاورزان آسیب دیده که از گذشته بدهی دارند اقدام کرد و اگر نیازمند تسهیلات جدید بودند آن را پرداخت کنیم.

زاهدی گفت: باید در بخش کشاورزی از تجهیزات مدرن استفاده کرد تا کشاورزان را از شرایط جوی آگاه کنیم و راه کاهش خسارت را هم بیاموزیم تا دچار بحران نشوند.

وی اضافه کرد: باید بتدریج به سمت کشاورزی مدرن حرکت کرد و با کمک نمایندگان مجلس، ستاد مدیریت بحران کشور ردیف اعتباری خوبی برای تامین تجهیزات مدرن دریافت کنیم.

استاندار افزود: باید به سمت گونه‌های مقاوم برویم تا در حوادث غیرمترقبه کشاورزان آسیب کمتری ببینند و در کنار آن کشاورزان را از تک محصولی هم خارج کنیم.

طاهرخانی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین هم در این جلسه گفت:: حدود ۲۲ استان کشور از سرما خسارت دیده اند که استان قزوین جزء چند استانی است که بیشترین آسیب را متحمل شده است.

طاهرخانی گفت:مردم تاکستان که تک محصولی هستند بیشترین خسارت را متحمل شده اند و ۱۰۰ درصد باغات انگور آنان از بین رفته است که باید به سرعت به کمک آن‌ها بشتابیم.

وی گفت: شاید قسمتی از مشکلات در حوزه‌های مختلف مربوط به مدیریت‌های غلط و ناکارآمد و بخشی هم ناشی از کمبود امکانات و اعتبارات باشد، اما با تصمیم درست و به موقع می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

طاهرخانی افزود: برای کمک به کشاورزان خسارت دیده از سرما زدگی، با امضای ۱۴۵ نماینده از دولت خواسته ایم از محل افزایش یک درصد بودجه عمومی از محل تن خواه گردان برای سرمای زدگی استفاده شود تا از این بحران عبور کنیم.

وی گفت: اگر نمایندگان با صراحت برخی مسائل را مطرح می‌کنند نباید شائبه سیاسی بودن به آن بزنیم بلکه ما نگران مسائلی هستیم که به دلیل نارضایتی مردم ممکن است کشور را با بحران‌های جدی‌تر روبرو کند.

طاهر خانی بیان کرد: هر قولی که به مردم داده می‌شود باید به آن عمل کرد در غیر این صورت هر روز باید با بحران‌های کارگری، کشاورزان، بازنشستگان و کارمندان روبرو شویم.

زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: بحران سرمازدگی در بخش کشاورزی استان بسیار جدی است و پیش بینی می‌شود که تا سه سال آینده کشاورزان نتوانند محصولی برداشت کنند.

زرآبادی افزود: به گفته کارشناسان شاید بتوان بخشی از حواث را زودتر باخبر شد و به کشاورزان اطلاع داد که برای جلوگیری از خسارت چه اقدامی انجام دهند.

وی اضافه کرد: اگر قرار است از سوی دولت کمکی شود بهتر است اعتباری برای خرید تجهیزات مدرن برای پیش بینی حوادث اختصاص داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه گفت: سرمازدگی اخیر بی سابقه بود چرا که گرمای زود رس موجب شد تا محصولات باغی زود به بار بنشینند و بیشترین اسیب را هم دیدند.

خمسه افزود: به طور کلی ۸۵ درصد به محصولات باغی و زراعی خسارت وارد شده است.

وی گفت: زردآلو، انگور، پسته، سیب و گیلاس و البالو عمده محصولات سرمازده است.

خمسه اضافه کرد: با براوردی که وزارت خانه انجام داده استان قزوین بیشترین میزان خسارت را داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: کشاورزان هنوز به ماهیت بیمه واقف نیستند، چون پول آن‌ها تقسیطی پرداخت می‌شود و انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

خمسه گفت: ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار باغات بیمه شده آسیب دیده اند.

انتهای پیام/

جلسه مدیریت بحران قزوین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار