یک کارشناس روابط بین‌الملل در مصاحبه با اسپوتنیک به دلایل تمایل رسانه‌ها بر پوشش مغرضانه خبر دروغین حمله شیمیایی به دومای سوریه پرداخت.

حمله شیمیایی سوریه به دوما دروغ محض بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک نوشت پس از اینکه گزارش‌های تایید نشده‌ای درباره انجام حملات شیمیایی در دوما منتشر شد رسانه‌های غربی بار دیگر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به ارتکاب جرائم جنگی متهم کردند و هر روایت دیگری درباره این حادثه به عنوان تبلیغات معرفی می‌شد. اسپوتنیک برای تحلیل این موضوع با «خاویر مورئو» کارشناس روابط بین الملل مصاحبه کرده است.

اسپوتنیک: از زمان حمله شیمیایی احتمالی به دوما ما گزارش‌های ضد و نقیضی درباره این شهر که در حال حاضر در کنترل دولت است دریافت کرده ایم. برخی می‌گویند دولت سوریه غیرنظامیان را مورد حملات شیمیایی قرار داده است. این در حالیست که گزارش‌های دیگر خلاف این موضوع را اثبات می‌کنند. نظر شما درباره این گزارش‌های متناقض چیست؟

خاویر مورئو: به عقیده من حمله شیمیایی به دوما دروغ محض کلاه سفید‌ها (نیرو‌های مخالف بشار اسد) است. مشکل این است که کلاه سفید‌ها ساختار‌های انگلیسی هستند که MI۶ سابق (سازمان اطلاعات مخفی انگلیس) آن‌ها را شکل داده است. ما کاملاً می‌دانیم که خبر این حمله کاملاً ساختگی بود، اما مشکل این است که دیگر زمان گذشته است و برای مثال «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، دیگر نمی‌خواهد درباره آن حرفی بزند.

اسپوتنیک: با آنکه ما این روایت‌های متانقض را شنیده ایم، رسانه‌های اصلی حتی پیش از اینکه کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی این حمله را تایید کنند تصمیمشان را گرفته بودند که فقط یک روایت وجود دارد. آن هم این است که دولت سوریه مردم خودش را هدف حملات شیمیایی قرار داده است. به نظر شما چه توضیحی برای تمایل رسانه‌ها به کنار گذاشتن روایت‌های دیگر وجود دارد؟

خاویر مورئو: به نظر من واشنگتن، پاریس و لندن به طور کامل درک کرده اند که در سوریه شکست خورده اند و ارتش سوریه، روسیه و ایران در سوریه پیروز شده اند. در نتیجه آن‌ها در تلاش هستند تا دوباره وارد این موضوع شوند و راهشان را به مذاکرات باز کنند. به همین دلیل اقدامی را انتخاب کردند که خیلی هم بی همتا نبود. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ هم تلاش کردند به همه القا کنند که اسد قصد دارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. اما این استراتژی نتیجه عکس می‌دهد، چون تمام کسانی که از جنگ سوریه و شرایط این کشور خبر دارند می‌دانند اسد تمایلی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ندارد. اما از نظر من همین که لندن، واشنگتن و پاریس در تلاشند تا به ما القا کنند که اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است نشان دهنده شکست آن‌ها در سوریه است. آن‌ها می‌خواهند پای میز مذاکره بنشینند، اما پاریس در این جنگ نماینده هیچ کس نیست. آن‌ها در سوریه نه نماینده سیاسی کسی هستند و نه نماینده نظامی. پاریس، واشنگتن و لندن در این مرحله فقط در تلاش هستند تا وارد مذاکرات شوند.

اسپوتنیک: اگر کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با شواهدی از سوریه برگردند که وقوع حملات شیمیایی را نقض کند به نظر شما رسانه‌ها روایت خود را تغییر می‌دهند یا همانگونه ادامه می‌دهند؟

خاویر مورئو: به نظر من آن‌ها به ترویج این دروغ ادامه می‌دهند. آن‌ها حتی درباره این مسئله حرف هم نخواهند زد. همانطور که اکنون در پاریس شاهد این موضوع هستیم:همانطور که گفتم مرحله حمله شیمیایی سوریه و بمباران آن اکنون به پایان رسیده است. دونالد ترامپ، ترزا می‌ و امانوئل مکرون دیگر تمایلی به صحبت کردن درباره آن ندارند. رسانه‌ها هم به دروغ پردازی خود ادامه می‌دهند. اکنون در فرانسه دیگر صحبتی درباره این موضوع نمی‌شود و آن‌ها دوباره روی مسئله سرگئی اسکریپال تمرکز کرده اند.

واشنگتن، آمریکا و پاریس چندی پیش سوریه را به حمله شیمیایی به غیر نظامیان در دوما که در دست معارضان بود متهم کردند. این سه کشور بدون ارائه شواهد موثق و به بهانه مقابله با استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ‌ها به طور مشترک به سوریه حمله کردند. حالا رسانه‌های فرانسوی به جای مانور دادن روی این اقدام به پرونده «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس، که در انگلیس مسموم شد پرداخته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار