مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت: نتیجه بحران سوریه باید در آستانه مشخص شود، تمام تلاش این است که بحران درون کشور سوریه حل شود.

امروز دشمنان سوریه از هدف خود کوتاه آمدند/نتیجه بحران سوریه باید در آستانه مشخص شودبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در نشستی تحت عنوان سوریه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تاثیر آن بر محیط پیرامونی که امروز ٤ اردیبهشت در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار کرد: بر خلاف اتفاقاتی که تحت عنوان بهار عربی در کشور‌های عربی رخ داد تحولات سیاسی سوریه به یک نزاع ژئوپلتیک تبدیل شد.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد:نگاه غرب به سوریه صرفا یک نگاه محدود به این کشور نبود و کل منطقه را در بر می‌گرفت، امروز دشمنان سوریه از هدف خود کوتاه آمدند و دیگری صحبتی از تغییر رژیم در این کشور نمی‌کنند.

فرجی راد تاکید کرد: فعال کردن کنفرانس ژنو از اهداف آمریکاست تا قانون اساسی سوریه به طور کلی تغییر کند و افراد مورد دلخواهش وارد عرصه سیاسی سوریه شوند.

وی اضافه کرد:نتیجه بحران سوریه باید در آستانه مشخص شود و تمام تلاش این نشست این است که بحران درون کشور سوریه حل و فصل شود.

فرجی راد در ادامه افزود: گرو‌های تروریستی به این دلیل در سوریه تحریک شدند تا امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود.

وی ادامه داد:حمله آمریکا به سوریه مقطعی بود زیرا دلیل اصلی برای حمله بهانه‌ای بیش نبود، این تجاوز نظامی نتیجه ناراحتی آن‌ها از پیروزی محور مقاومت بود و من فکر می‌کنم از این به بعد فشار‌های سیاسی از جانب واشنگتن افزایش پیدا کند به طوریکه تلاش می‌کند همه چیز در ژنو متمرکز شود.

مدیر کل شورای روابط خارجی با تاکید بر گسترده بودن بحران سوریه گفت:این بحران بر حوزه پیرامونی خود تاثیر عمیقی را داشته است و موجب ایجاد یک تنش ژئوپلیتکی شده و توازن قدرت را بهم ریخته است.

وی با اشاره به تاثیر پیرامونی بحران سوریه تصریح کرد:این بحران الگو سازی ترکیه در منطقه را به عنوان یک کشور دموکرات و متمایل به غرب را از بین برد همچنین رژیم صهیونیستی و عربستان از بزرگترین بازندگان این بحران ژئوپلیتیکی محسوب می‌شود.

فرجی راد اضافه کرد:حماس نیز با تصمیم گیری اشتباه و نزدیکی به اخوان موجب فراموشی مسئله فلسطین شد به طوریکه ایدئولوژی جای ملی گرایی را گرفت، در عربستان نیز با بازگشت بنیاد گرایان مسلح دچار تنش عمیقی خواهد شد زیرا بن سلمان اصلاحات لیبرالی را در پیش گرفته است که متعارض با افکار آنهاست.

وی تاکید کرد:هر گونه گسترش حضور آمریکا در سوریه موجب تعارض منافع با ترکیه بر سر کرد خواهد شد و از آنجایی که آنکارا متحد این کشور در ناتو است واشنگتن تلاش می‌کند از این باتلاق خارج شود.

همچنین اضافه کرد:عدم استراتژیک بودن سوریه برای ترامپ و عدم تمایل این فرد برای هزینه در غرب آسیا همه از مؤلفه‌هایی است که حضور آمریکا در سوریه را بی معنا می‌کند.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در پایان با اشاره به نقش ایران در دوران بازسازی سوریه خاطرنشان کرد:رابطه تهران و دمشق استراتژیک است، اما برای اینکه رابطه اقتصادی ما توسعه پیدا کند باید سه کار انجام شود:١ اتوبان تهران-بصره-دمشق احدث شود،٢ خط راه آهن سریع السیر راه اندازی شود،٣ خط لوله گاز ایران به عراق و لبنان کشیده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، نشست آستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار