پیروزی‌های سپاه در عرصه‌های مختلف این نهاد را به موقعیتی رسانده که برخی از مسئولین البته از روی بی‌مهری با اذعان به توانمندی‌های آن، سپاه را دولت با تفنگ تشبیه و توصیف می‌کنند.

بودجه سپاه چقدر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه رسالت در  سرمقاله امروز خود به قلم «غلامرضا انبارلویی» درباره سپاه پاسداران نوشت:

«اگر سپاه نبود کشور هم نبود»، کمتر از ۳ دهه از این گفته امام راحل در توصیف این بازوی قدرتمند نظام جمهوری اسلامی نمی‌گذرد که گویی برخی از دوستان داخلی آن را فراموش کرده‌اند و همصدا با دشمنان خارجی هر از چندگاهی بغض فروخفته خود را بیرون می‌ریزند و حسادت خود را در مورد پیشرفت‌های کمی و کیفی آن نمی‌توانند پنهان کنند.

پیروزی‌های سپاه در عرصه‌های مختلف، بویژه نظامی اقتصادی و امنیتی و نقش آن در سازندگی و آبادانی دورافتاده‌ترین نقاط کشور که هیچ پیمانکاری به لحاظ امنیت جرأت حضور و اجرای طرح‌های عمرانی در آنجا را ندارد.


بیشتر بخوانید: زمانی که سیاستمداران نمی‌توانند از کشور دفاع کنند، فرماندهان کشور را نجات می‌دهند


سپاه را به موقعیتی رسانده که برخی از مسئولین البته از روی بی‌مهری با اذعان به توانمندی‌های آن، سپاه را دولت با تفنگ تشبیه و توصیف می‌کنند. از جمله این موقعیت یگان موشکی سپاه که بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی را از داخل به بیرون مرز‌های منطقه گسترش داده و نقطه‌زنی مثال زدنی‌اش خواب را از چشمان دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی ربوده، اما برخی از سیاسیون داخلی را به خواب خرگوشی موشک می‌خواهیم چه کار یا دنیای امروز دنیای گفتگو و گفتمان است نه موشک پرانی، فرو برده است.

از سوی دیگر دشمنان داخلی و خارجی خناسانه چنین تداعی و اذهان را شستشو می‌دهند که بودجه مملکت همه‌اش می‌رود به سمت سپاه - دولت از نان شب مردم می‌زند و می‌دهد به سپاه یا می‌گویند سپاه هم همه بودجه و امکانات مملکت را به فلسطین و عراق و سوریه و لبنان می‌برد، که شعار نه غزه و نه لبنان، محصول همین فریب کاری سیاسی است. اما به راستی بودجه این دستگاه اجرایی که کارآمدی آن ضامن تداوم حضور و حیات دیگر دستگاه‌های اجرایی که کارآمدی‌شان در قدوقواره بودجه‌ای که می‌گیرند نیست، چقدر است؟

توجه و تدقیق در مراتب زیر پاسخی بر این پرسش است.
۱- بودجه عمومی دولت به موجب لایحه قانونی بودجه کل کشور در سال ۹۷ مبلغ ۹/۴۲۴ هزار میلیارد تومان است که با گرد کردن این عدد به مبلغ ۴۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسیم.
۲- حال باید دید اولا این مبلغ چه نسبتی با بودجه عمومی و کل کشور دارد برای رسیدن به چنین نصاب درصدی اول باید دید بودجه مصوب سپاه در لوایح بودجه چه مبلغ است و میزان آن در بودجه ۹۷ چه میزان است؟
۳- بودجه سپاه پاسداران در ذیل ردیف ۱۱۱۳۰۰ در جدول شماره ۷ قانون بودجه سنواتی به تصویب مجلس رسیده و همانند دیگر دستگاه‌های اجرایی پس از تایید شورای نگهبان به عنوان یک دستگاه اجرایی قابلیت تخصیص دارد.
۴- طبق لایحه بودجه سال ۹۷، سپاه در قالب ۱۵ زیرردیف واحد‌های تابعه به مبلغ ۹۷۱/۳۶۶/۲۶۷ میلیون ریال یعنی اندکی بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان است.
۵- اگر ۱۱ واحد تابعه و مرتبط با سپاه یعنی دانشگاه جامع امام حسین (ع) قرارگاه سازندگی - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله - بسیج ارتش ۲۰ میلیونی - بسیج سازندگی - ستاد مرکزی راهیان نور - دانشگاه عالی دفاع ملی - بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس - قرارگاه خاتم‌الانبیاء که در قالب ۱۱ ردیف بودجه‌ای در جدول شماره ۷ قانون بودجه به تصویب مجلس رسیده و کلا صفر تا صد فعالیت‌های سپاه را در حوزه‌های نظامی - امنیتی - دانشگاهی - بهداشتی - حمایتی در حوزه بیمه و بازنشستگی را شامل می‌شود و سخت‌ترین طرح‌های عمرانی را که هیچ پیمانکاری در دورافتاده‌ترین نقاط کشور جرأت انجام آن را با توجه به تهدیدات تروریستی ندارد با فدا کردن جان پاسداران خود انجام می‌دهد...
اگر ۱۰۰ درصد بودجه هم تخصیص داده شود که معمولا نمی‌شود جمعا اندکی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرح تقویم زیر است:
ارقام به میلیون ریال

بودجه سپاه چقدر است؟

۶- اکنون با مقایسه بودجه سپاه نسبت به بودجه عمومی دولت می‌توان به نصاب درصدی که نسبت بودجه سپاه را به بودجه عمومی کل کشور به نصاب ۷ درصد نشان می‌دهد، رسید.
​​​​​​​

بودجه سپاه چقدر است؟

۷- بودجه کل کشور در لایحه تقدیمی دولت در سال ۹۷ به مبلغ گرد شده ۹۳۵/۱۹۴/۱ میلیارد تومان است به این ترتیب نصاب درصد بودجه سپاه به واحد میلیارد تومان به بودجه کل کشور می‌شود ۵۱/۲ درصد، خداوکیلی ایجاد امنیت و آرامش داخلی و سرکوب دشمنان خارجی در آن سوی مرز‌ها آن هم با هزینه‌ای معادل ۷ درصد بودجه عمومی یا ۵۱/۲ درصد بودجه کل کشور نامی جز کارآمدی و کارایی ۱۰۰ درصدی در یک دستگاه اجرایی دارد؟

۸- رمز حمله به حشدالشعبی در عراق و سوریه و بسیج در ایران و حمله به سپاه توسط دشمنان داخلی و خارجی را باید در همین هزینه کم و فایده بالا و کارایی و کارآمدی دید که چگونه دشمنان ما به هزینه‌کرد میلیارد‌ها دلار نمی‌توانند اثربخشی لازمی را که سپاه با هزینه‌کردی چنین نازل به دست می‌آورد آن‌ها هم به دست آورند.

۹- ختم کلام؛ مقایسه بودجه سپاه به ماهو یک دستگاه اجرایی با سایر دستگاه‌های اجرایی و بررسی کارایی و کارآمدی هر یک از دستگاه‌های اجرایی با اثربخشی عملکرد سپاه می‌تواند به حقایق تکان دهنده‌ای از عملکرد حسب موردی آن‌ها بینجامد و فقط در یک مورد یعنی مقایسه بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی سپاه با سوء جریان مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و مفسده مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی این صندوق زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند مخاطب فهیم و آگاه را به داوری منصفانه و قضاوت عادلانه‌ای برساند.

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/

دو كلمه حرف حساب در هزينه و فايده سپاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۲۲
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۱۲:۵۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
جانم فدای پاسداران عزیز
این ارقام در مقابل تلاش شما خیلی ناچیزه
امیدوارم امام زمان حقوق شما رو پرداخت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
اینا برا پول کار نمیکنن. برا عقیدشونه. من از نزدیک باهاشون آشنایی دارم.
خدا حفظشون کنه و انشاله دشمناشون کور بشن که نمیتونن اونا رو ببینن
Iran (Islamic Republic of)
جمشیدمیردادی
۲۰:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
درود برسپاه براقتدارسپاه
از حقوق من معلم کم کنند بدن سپاه برای امنیت
-
سپاهی
۱۲:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
من سپاهی ام خداو کیلی زیر خط فقریم خدا خودش شاهده........
Iran (Islamic Republic of)
مفتخری
۱۲:۳۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
برادران سپاهی سرباز امام زمان بودن هزینه داره چون خدا با شماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سپاه هم خوار چشم دشمنان هست

من معتقدم سپاه باید با قدرت به کارش ادامه بده

درود بر سپاه پاسداران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
گل گفتی .احسنت
Norway
جوینده حق
۰۹:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا حفظشون کنه نیروهای سپاه رو، انصافا از جون مایه میذارن برای کشور....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
نوش جانشون برای حفظ مملکت کمه به خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
نوش جانشون برای حفظ مملکت کمه به خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
ینده خودم، داییم، عموهام، سپاهی ، خداوکیلی بیاین فیش حقوقی ما رو ببینید ( همگی سرهنگیم ) دریافتی خودم 2میلیون و 700 هزار تومن هست ( بدون کسرهیچ قسط و...) یعنی خالصی حقوق ما حتی 3 میلیون هم نیست ( با مدرک مهندسی و سرهنگی و سابقه ی بالای 20سال خدمت)

یعنی از اقوام فرهنگی و معلم هم کمتر که حدود 3میل و نیم میگیرند و البته حق معلمان عزیز و زحمتکش هم بیشتر از ایناست ... ولی طبق قانون بایستی بخاطر سختی کار و.. حقوق نیروهای مسلح 20% بیشتر از کارمندان دولت باشه که الان دقیقا برعکس هست!

از سال 95 هم پاداش بازنشستگی پاسدارها رو ندادن و میگن بودجه نیس



وگرنه ما هم مهندسیم با بهترین معدل و رتبه... فرق ما با یه مهندس شرکت نفت و .. چیه که باید چند برابر ما حقوق بگیرند و با کمترین استرس و اضطراب و مشکلات خاص درون نظام که اگه سربازی کرده باشید میدونید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
عزیزم اول اینکه بنده هم دوست سپاهی کم ندارم و حقوق ها آن هم برای درجات سرهنگی و بالاتر بیش از این چیزی است که حضرتعالی فرموده اید تقریباً دو برابر این و بعد هم شما نباید خودتان را با شرکت نفتی ها مقایسه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنده ثابت میکنم بهتون که عین واقعیت همینه و حقوق ما در همین حدود هست، لااقل فیش حقوقی خودم عمو دایی ... رو با چشام دیدم که همگی بهش اعتقاد داریم دریافتی خالص بنده زیر 3میل هست ( تازه غیر از کسوراتی مثل قسط و ...)

بنده و امثال بنده افتخارمون این هست که برای نظام و انقلاب و زیر سایه ی رهبر عزیز و بزرگمان در حال خدمتیم، و حتی اگه همین پول رو هم ندن دست از تلاش و خدمتمان برنمیداریم / این هم که گفتم جهت تنویر افکار عمومی بود نباید قضاوت ناعادلانه کنیم...حتما تو اقوام خیلی ها سپاهی دارید خودتان بپرسید اگه نهایتا حقوق بالای 4-5 دیدین تو سپاه بعد بگید....

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سپاه یکی از مخلص ترین ارگانهای کشور است
Germany
محمدرضا
۲۲:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سپاه خار چشم دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر سپاه .خدا قوت رزمندگان اسلام
آخرین اخبار