مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت:میزان متوسط باران در استان 420 میلی متر است که در اثر بارش نزولات جوی سالانه به طور متوسط 8 میلیارد مترمکعب است.

میزان متوسط باران در استان 420 میلی متر است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 75 درصد آب استحصالی از باران از مرز با 7 رودخانه اصلی خارج و وارد کشور عراق می­‌شود.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: استان ایلام از نظر توپوگرافی به دو حوزه اصلی تقسیم می‌شود، حوزه کرخه با 500 هزار هکتار و دیگری حوزه رودخانه‌های مرزی با یک میلیون و 500 هزار هکتار است.

وی اظهار کرد: میزان متوسط باران در استان 420 میلی متر است که در اثر بارش نزولات جوی سالانه به طور متوسط 8 میلیارد مترمکعب است، سال گذشته میزان بارندگی 15 میلیارد متر مکعب بود و در برخی سال‌ها میزان از مقدار متوسط کمتر است.

احمدی  اضافه کرد: از این مقدار بین 65-70 درصد آب ناشی از استحصال بارندگی به علت تبخیر یا به صورت روان­آب از دست می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 25 درصد از سطح استان (500 هزار هکتار) را مورد مطالعه قرار دادیم، از این 500 هزار هکتار٬ در سطح 350 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در طی سنوات گذشته انجام گرفته که مجموعا 15 درصد سطح استان است، 85 درصد سطح استان نیاز به عملیات آبخیزداری دارد که برای این طرح‌های مختلفی تهیه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیل سال 1394 ٬ با دانشگاه قراردادی منعقد شد تا بازنگری حوزه شهر ایلام جهت کنترل سیل شهر ایلام مورد مطالعه قرار گیرد.پس از مطالعات دانشگاه٬ برای حوزه شهر ایلام عملیات اجرائی تکمیلی را انجام خواهیم داد تا شاهد ورود سیلاب در مقدار زیاد به داخل شهر نباشیم.

 

انتهای پیام/با

 

75 درصد آب استحصالی از باران  خارج و وارد کشور عراق می­‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.