مقامات آمریکایی در حالی آماده برگزاری نشست با رهبر کره شمالی می‌شوند که هنوز جزئیات اصلی این نشست مشخص نشده است.

محورهای احتمالی نشست کیم جونگ اون و ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات دولت آمریکا خود را آماده برگزاری نشست میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می‌کنند. این در حالی است که هنوز جزئیات اصلی این نشست، از جمله مکان و زمان احتمالی برگزاری و نیز استراتژی‌های مذاکره مشخص نیست.

پیشتر ترامپ اعلام کرده بود دیدار او و رهبر کره شمالی می‌تواند اواخر ماه می یا ژوئن برگزار شود. همچنین رئیس جمهور آمریکا یادآور شده بود در صورتیکه به این نتیجه برسد که دیدار با کیم نتایج مورد نظر را برای آمریکا نخواهد داشت، از برگزاری آن صرف‌نظر خواهد کرد.

به دنبال اعلان هفته گذشته کره شمالی برای تعلیق آزمایشات موشکی و هسته‌ای خود، گمانه‌زنی‌ها درباره این نشست افزایش یافته است. مقامات کره جنوبی و آمریکا مدعی‌اند رهبر کره شمالی تمایل خود را برای مذاکره درباره خلع‌سلاح هسته‌ای ابراز کرده، این در حالی است که کیم جونگ اون شخصا در این خصوص اظهارنظری نکرده است.

ترامپ همچنین روز یکشنبه اعلام کرد: هنوز راه زیادی برای حل و فصل بحران مربوط به قابلیت هسته‌ای و موشکی کره شمالی در پیش داریم.

دولت ترامپ تاکنون جزئیات مربوط به رویکرد خود در مذاکره با کره شمالی را مطرح نکرده است. اما به اعتقاد کارشناسان، موضوع خلع سلاح کره شمالی یکی از محورهای اصلی نشست میان ترامپ و کیم خواهد داد.

از اوایل دهه 1990 میلادی هدف تمامی مذاکرات بین‌المللی با کره شمالی متقاعد کردن این کشور به کناره‌گیری از برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای خود بوده است. مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا و وزیر خارجه جدید این کشور اعلام کرد نسبت به دستیابی به یک نتیجه دیپلماتیک در نشست میان ترامپ و کیم جونگ اون خوش‌بین است. با این حال طی ماه‌های اخیر بر نگرانی مقامات کره جنوبی و ژاپن افزوده شده است. توکیو و سئول نگران هستند ترامپ در این نشست به دنبال یک توافق فوری بر سر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با کره شمالی باشد و تهدیدات موشک‌های کوتاه برد را فراموش کند.

کره شمالی در توافقات شکست خورده پیشین موافقت کرده بود در ازای رها کردن برنامه‌های تسلیحاتی خود موفق به دریافت کمک، از جمله سوخت‌های نفتی شود و همچنین تضمین‌های امنیتی لازم را که در برگیرنده تعهد آمریکا درباره حمله نکردن به کره شمالی است، بدست آورد. دولت ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد پیونگ یانگ باید پیش از دریافت امتیاز از سوی آمریکا برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد یکی دیگر از موضوعات احتمالی مورد بحث در این نشست سرنوشت سه آمریکایی‌-کره‌ای در بازداشت کره شمالی خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا هفته پیش اعلام کرد واشنگتن در حال مذاکره در خصوص این سه نفر بوده و فرصت مناسبی برای حل این مسئله وجود داشته است. با این حال ترامپ از پاسخ به این سوال که آیا در نشست با مقامات کره شمالی به این موضوع پرداخته می‌شود یا خیر، امتناع کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار