رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۱۱۰۰۰ فعال صادراتی در سال ۹۶ بار صادرات ۴۷ میلیاردی را به دوش کشیدند.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت معدن و تجارت  و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سومین گام از پویش صادرات، اظهار کرد: 11000 فعال صادراتی در سال 1396 بار صادرات 47 میلیاردی را به دوش کشیدند که در مقایسه با 8000 فعال صادراتی که در سال 1395 رقم 44 میلیارد دلار را برای صادرات غیرنفتی رقم زده‌اند شاهد افزایش 37 درصدی تعداد واحد‌های فعال صادرکننده بوده‌ایم.

وی افزود: پویش صادرات را الگوی خوبی از همکاری مراکز تحقیق و توسعه، مراکز آکادمیک، صنعتگران، فعالین اقتصادی و دولت توصیف کرد و مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاهی را به همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری چنین همایش‌هایی دعوت کرد.

خسروتاج توانمند سازی بنگاه‌ها، شرکت‌ها و افراد را در زمینۀ صادرات از مهم‌ترین موضوعات در صادرات بیان کرد و گفت: ظرفیت سازی در بخش‌هایی چون خدمات الکترونیک، صنایع خلاق در اولویت برنامه‌های ما برای توسعۀ صادرات است همچنان‌ که در بخش پتروشیمی و معدن شاهد هستیم ظرفیت‌سازی‌هایی که صورت گرفت، امروز به بار نشسته، به گونه‌ای این دو بخش 22 میلیارد دلار صادرات از 47 میلیارد رقم کل صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد.

وی؛ خلق الگوهای جدید در کسب و کار را یکی از روش‌های ظرفیت‌سازی خواند و اذعان کرد: در مدل‌های جدید کسب و کار می‌توان با تعریف جدید ارتباط در زنجیرۀ ارزش، تغییرات در ساختار بازاریابی و فروش کالا و تغییراتی از این دست، ظرفیت‌ سازی کرد.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح تلاش‌های صورت گرفته در راستای توانمندسازی بنگاه‌ها تاکید کرد: در سال 95 تعداد 8000 واحد صادراتی، رقم 44 میلیارد دلار را برای صادرات غیر نفتی رقم زدند که این تعداد با 37 درصد افزایش در سال 96 به 11000 واحد صادراتی و 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسید.

وی اضافه کرد: همچنین در سال 95 تعداد 2550 صادرکننده، بیش از یک میلیون دلار صادرات داشتند که در سال 96 این تعداد به 2800 صادرکننده رسید که نشان‌دهندۀ افزوده شدن 200 واحد به صحنۀ صادرات کشور هستیم اما این تعداد در مقایسه با کشورهای توانمند صادراتی مانند آلمان که با جمعیتی مشابه ایران، حدود صدهزار فعال صادراتی دارد، ناچیز است

خسروتاج در پایان بر اهمیت تناسب ظرفیت‌سازی با تولید کالا و خدمات تاکید کرد و گفت: رسیدن به هدف‌گذاری رشد 22درصدی صادرات در سال جاری، نیازمند افزایش 20 درصدی فعالین اقتصادی و بنگاه‌های صادراتی است که با حضور استارتاپ‌ها و فعالین اقتصادی و برگزاری اینگونه نشست‌ها در راستای توسعۀ صادرات ما را در رسیدن به هدف یاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

بررسی عملکرد صادراتی کشور در سال 96

 

 

 

برچسب ها: صنعت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار