مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره تجمعات اخیر در برخی از نقاط مرزی توضیحاتی ارائه کرد.

حیدری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوانشهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات کولبران در مناطق مرزی کشور اظهار کرد: کولبری در گذشته معابر غیررسمی داشت و به صورت مقطعی در برخی مناطق ایجاد شده بود.

وی افزود: اکنون در چارچوب تصویب نامه دولت، نظارت قانونی بر بحث کولبران صورت می‌گیرد به این معنا که صرفا مردم مرزنشین از کولبری استفاده کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: در گذشته چرخه کولبری توسط تاجر اداره می‌شد و کولبر هم کارگری بود که بابت انجام هر کار 20 یا 30 هزار تومان دریافت می کرد اما سودش به نفع تاجر بود.

مدیرکل امور مرزی با بیان اینکه اکنون در چارچوب تصویب نامه‌ دولت، کولبر تعریف دارد، گفت: کولبر به فردی گفته می‌شود که در شعاع 20 کیلومتری مرز مستقر است و حداقل هم سه سال ساکن آن منطقه باشد.

وی بیان کرد: طبق آمارهای ارائه شده، مجموع جمعیت کولبران نزدیک به 450 هزار نفر است.

حیدری خاطرنشان کرد: کولبری کمک هزینه‌ای به سبد خانواده مر نشین است اما باید بدانیم که همه مشکلات مردم از این طریق حل نمی‌شود.

مدیرکل امور مرزی در واکنش به اینکه گفته می‌شود کولبران از طرح پیله‌وری راضی نیستند، یادآور شد: تصور می‌کنم این بیشتر فشار تجار است تا مردم.

وی افزود: هیچ یک از تجمعاتی که اخیرا در مرزها شکل گرفت تحت عنوان کولبر نبود و حتی یک کولبر هم در این اعتراض‌ها حضور نداشت. معترضان یا تاجر بودند یا مغازه دار سودجو و فرصت طلب. بجز اینها فرد دیگری در جریان اعتراضها حضور نداشت.

حیدری اظهار کرد: تاجران، به نمایندگان مجلس، دولت و... فشار می‌آورند تا اهدافی که در گذشته داشتند، ادامه پیدا کند.

مدیرکل امور مرزی ادامه داد: هدف از تقویت وضعیت اقتصادی مرزنشینان، کمک به معیشت آنهاست. ما بحثی برای تاجران نداریم، آنها تابع فرآیند نظام تجاری جمهوری اسلامی هستند که قوانین آن در این چارچوب تعریف شده است نه در چارچوب کولبری.

وی درباره رسیدگی به معابر تعطیل شده کولبران، گفت: معابری که در گذشته تحت عنوان کولبری وجود داشت، دو حالت دارد یا در بازارچه های مرزی ادغام شدند یا اینکه معابر جدیدی ایجاد کردیم.

حیدری تصریح کرد: در گذشته 13 بازارچه و معبر کولبری وجود داشت اما اکنون 15 بازارچه کولبری ایجاد شده است یعنی نسبت به گذشته 2 بازارچه جدید ایجاد کرده‌ایم.

مدیرکل امور مرزی درباره عوارض خروج از مرزهای زمینی کشور برای کولبران متذکر شد: کولبر از مرز خارج نمی‌شود و داخل مرز فعالیت می‌کند، ما هیچ کولبری نداریم که از مرز خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه کولبر عوارضی به کالا نمی‌دهد و امتیازی از تخفیف سود بازرگانی که حق دولت است، به کولبر داده می‌شود، اضافه کرد: کارکرد کولبری در چارچوب مرزهای کشورمان است اما از آنجایی که پیله‌ور واردات و صادرات انجام می‌دهد، باید برای هردو عوارض پرداخت کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار